Hem / Tobaksjätte kräver kompensation för neutrala paket
Om neutrala cigarettpaket gör att den australiska staten tjänar pengar genom att färre invånare blir sjuka eller dör av rökning bör vårt bolag få ekonomisk ersättning för detta, hävdar tobaksjätten Japan Tobacco International i en inlaga till Australiens högsta domstol.
Japan Tobacco tillverkar bl a cigarettmärkena Camel och Benson & Hedges och är ett av de stora bolagen även på den svenska tobaksmarknaden. I Australien har Japan Tobacco och tre andra tobaksbolag nu gått till juridisk offensiv för att försöka stoppa det beslutade införandet av neutrala tobaksförpackningar i december i år.
I sin inlaga till högsta domstolen talar Japan Tobacco om de ”påstådda” (alleged) dödliga hälsofarorna med rökning och hävdar att lagstiftningen om neutrala paket strider mot landets konstitution. Detta, enligt bolaget, genom att lägga beslag på bolagets varumärke utan att erbjuda någon kompensation. Bolaget argumenterar för att om reformen leder till minskade samhällskostnader för tobaksrelaterade sjukdomar så borde företaget få ekonomisk ersättning för sitt varumärke.
Såväl tobaksindustrin som de som arbetar för minskade tobaksskador ser Australien som ett pilotfall när det gäller neutrala paket. Ett flertal andra länder överväger redan att följa i Australiens spår.
Länk till artikel i Brisbane Times om Japan Tobaccos taktik i Australien.
2023-03-28
The Tobacco Control Research Group vid brittiska University of Bath får fortsatt finansiering för sitt arbete med att granska den...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...
2023-03-10
I ett blogginlägg på nätverket Stops webbplats berättas historien om vad som kan hända när regeringar och tobaksindustrin samarbetar för...
2023-03-06
Att öka skatterna på tobaksprodukter är en beprövad strategi för att minska tobaksanvändningen, särskilt bland ungdomar. Tobaksindustrin har sex strategier...
2023-02-27
British American Tobacco och Philip Morris International har deltagit i ett stort antal vetenskapliga evenemang det senaste decenniet. Det visar...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...