Hem / Företag stäms för vitt snus-reklam på Tiktok
Foto: Istock
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt måttfull och att den har riktat sig till unga.
Sedan augusti 2022 finns Lagen om tobaksfria nikotinprodukter. Där ställs krav på att produkter, som vitt snus, ska marknadsföras på ett särskilt måttfullt sätt. Företagen får ge saklig information men inte göra varan lockande. Marknadsföringen får inte heller riktas mot personer som är under 25 år.
Tobaksfakta har tidigare skrivit om flera företag som har fått kritik av Konsumentverket. Företagen har då möjlighet att bättra sig och hittills har inte något ärende gått vidare till domstol.
Stämningen som nu gjorts är den första. KO skriver att man öppnade ärendet mot företaget i augusti 2023. Sedan dess har företaget tagit bort vissa inlägg, men samtidigt fortsatt publicera nya inlägg som KO inte anser är måttfulla.
Företaget har bland annat gjort reklam på Tiktok för vitt snus med en tomte som har kalenderöppning och andra filmklipp där personer testar nya smaker och skämtar med varandra.
KO anser att marknadsföringen går utöver de ramar som lagen sätter med krav på särskild måttfullhet i reklam för nikotinprodukter. Myndigheten anser också att det är extra problematiskt med reklam på Tiktok eftersom det är en social medieplattform som främst attraherar barn och unga.
–KO ser allvarligt på reklam för vitt snus i sociala medier där barn och unga tillbringar mycket tid, säger Ida Nyström, processråd vid KO.
2025-01-15
En ny kartläggning visar de olika former av hot som bland annat de som arbetar för olika former av reglering...
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...