Hem / Företag stäms för vitt snus-reklam på Tiktok
Foto: Istock
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt måttfull och att den har riktat sig till unga.
Sedan augusti 2022 finns Lagen om tobaksfria nikotinprodukter. Där ställs krav på att produkter, som vitt snus, ska marknadsföras på ett särskilt måttfullt sätt. Företagen får ge saklig information men inte göra varan lockande. Marknadsföringen får inte heller riktas mot personer som är under 25 år.
Tobaksfakta har tidigare skrivit om flera företag som har fått kritik av Konsumentverket. Företagen har då möjlighet att bättra sig och hittills har inte något ärende gått vidare till domstol.
Stämningen som nu gjorts är den första. KO skriver att man öppnade ärendet mot företaget i augusti 2023. Sedan dess har företaget tagit bort vissa inlägg, men samtidigt fortsatt publicera nya inlägg som KO inte anser är måttfulla.
Företaget har bland annat gjort reklam på Tiktok för vitt snus med en tomte som har kalenderöppning och andra filmklipp där personer testar nya smaker och skämtar med varandra.
KO anser att marknadsföringen går utöver de ramar som lagen sätter med krav på särskild måttfullhet i reklam för nikotinprodukter. Myndigheten anser också att det är extra problematiskt med reklam på Tiktok eftersom det är en social medieplattform som främst attraherar barn och unga.
–KO ser allvarligt på reklam för vitt snus i sociala medier där barn och unga tillbringar mycket tid, säger Ida Nyström, processråd vid KO.
2024-05-02
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...