Medan en stor del av världen brottas med regler kring e-cigaretter och deras många smaker, har Philip Morris International och British American Tobacco pumpat in smaker i konventionella cigaretter och arbetat med att förhindra ansträngningar att förbjuda produkterna i regionen. Det visar en gemensam undersökning av The Examination, Perus Salud con lupa och Chiles LaBot.

”Klick”-cigaretter har krossbara kapslar i filtret som ger rök med smaker som citron, äpple eller apelsin. Dessa smaksatta cigaretter är storsäljare för tobaksjättarna i länder som Chile, som har den högsta rökfrekvensen på västra halvklotet.

Båda företagen har släppt dussintals nya smaker över hela Latinamerika de senaste åren – trots löften om att fasa ut cigaretter till förmån för nyare nikotinprodukter och löften att inte marknadsföra tobak på ett sätt som tilltalar barn.

De två företagen dominerar försäljningen i Latinamerika och marknadsför sina varumärken för unga människor genom att visa upp cigaretter på musikfestivaler och lanseringsfester på dansklubbar.

I Chile står varumärken som Lucky Strike Fresh Wild nu för 42 procent av de cigaretter som säljs i landet, upp från mindre än 2 procent 2009, enligt Euromonitor International. I Peru utgör smaksatta cigaretter mer än hälften av försäljningen. I Argentina, Bolivia, Colombia, Costa Rica, Guatemala och México innehåller mer än en av fem sålda cigaretter smakkapslar.

Kapselcigaretterna säljs även i Ryssland och delar av Asien och Afrika, men är förbjudna eller begränsade i EU:s 27 medlemsländer samt Kanada och minst 20 andra länder. I USA är kapselmärken endast tillåtna i mentolvarianter och utgör bara en del av marknaden.

Läs vidare