Hösten 2024 beslutade majoriteten i socialnämndens tillståndsutskott, Stockholm, att Snusbolaget inte längre skulle få sälja brunt snus online. Tobaksfakta skrev då att orsaken var att man ansåg att bolaget inte gjort tillräckligt för att kontrollera att de som tar emot snuset är över 18 år. Vid köpet på nätet identifierade man sig med bank-ID men vid själva mottagandet av varorna skedde inte alltid ålderskontroll. Ibland hämtades snuset i boxar, ibland hängdes varorna på dörren till köparen.

Det indragna tillståndet var också kopplat till marknadsföringen av produkterna. Bolaget har i ett tidigare mål, 2021, i Patent- och marknadsdomstolen bedömts marknadsföra brunt snus på ett sätt som går ut över vad som är tillåtet. Marknadsföringen har ansetts påträngande, innehålla värdeomdömen och uppmana till bruk.

Snusbolaget Norden, är ett dotterbolag till Haypp Group och har fyra onlinebutiker för snus. Haypp Group var mycket kritiska till nämndens beslut och överklagade. Chefsrådmannen Anna Önell förklarar, i ett uttalande från Förvaltningsrätten, varför Snusbolaget nu får behålla sitt tillstånd

– Förvaltningsrätten anser i likhet med nämnden att rutinerna för ålderskontroll har varit bristfälliga och att det även har förekommit otillåten marknadsföring på bolagets webbplats. Det har därför funnits grund för att ingripa mot bolagets försäljningstillstånd. Med hänsyn till att bolaget har vidtagit åtgärder för att komma till rätta med bristerna bedömer förvaltningsrätten dock att en varning är en tillräckligt ingripande åtgärd, säger chefsrådmannen Anna Önell.

Källa:
Forvaltningsratten-i-stockholm/snusbolaget-norden-ab-behaller-forsaljningstillstand-for-tobaksvaror-men-meddelas-en-varning/

Läs vidare