Hem / Hög brittisk folkhälsotjänsteman träffade e-cigarettjätten Juul
Foto: Istock
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in på den brittiska marknaden. Det visar interna företagsdokument.
Martin Dockrell deltog i en privat middag med Juuls grundare Adam Bowen och två andra företagsrepresentanter vid en nikotinkonferens i Warszawa, Polen, i juni 2017.
Enligt tobakskonventionen ska tobaksbolag inte få påverka folkhälsopolitiken och eventuella möten med tobaksbranschens företrädare ska vara öppna och dokumenterade. Den statliga myndigheten Public Health England dokumenterade dock inte middagen, som beskrevs som ”utmärkt” av en Juul-representant som deltog. Detaljer om middagen framkom i dokument som släpptes som en del av en multimiljonuppgörelse mellan Juul och den amerikanska delstaten North Carolina.
Med på middagen var även Deborah Arnott, chef för Storbritanniens ledande organisation mot rökning, Action Against Smoking and Health, enligt The Examination och The Times, som står för avslöjandet.
Storbritanniens framhåller e-cigaretter som ett säkrare alternativ till rökning, en hållning som Dockrell har haft stort inflytande över. Hållningen har dock bidragit till ökningen av e-cigarettbruket bland brittiska tonåringar enligt läkare och folkhälsoexperter.
Martin McKee, professor i europeisk folkhälsa vid London School of Hygiene & Tropical Medicine, kritiserar Dockrell och Arnott för att ha deltagit i middagen:
”Det var helt olämpligt att ens träffa representanter för ett företag som tillverkar en beroendeframkallande produkt som ofta används av barn, än mindre för att ge råd om det,” säger han till tidningen.
Martin Dockrell vill inte kommentera uppgifterna men enligt hälsodepartementet gav han inte några råd till Juul eller gav information som inte var allmänt tillgänglig.
2024-05-09
Medscape, en ledande medicinskt informationssajt, har nya kurser om rökavvänjning som finansieras av Philip Morris International (PMI). Webbplatsen uppmanas nu...
2024-05-02
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...