Hem / Philip Morris finansierar rökavvänjningskurser på medicinsk utbildningssajt
Medscape, en ledande medicinskt informationssajt, har nya kurser om rökavvänjning som finansieras av Philip Morris International (PMI). Webbplatsen uppmanas nu av bland annat läkare att ställa in kurserna.
Medscape är en webbplats som ger tillgång till medicinsk information för läkare och medicinska forskare. Organisationen tillhandahåller också fortbildning för läkare och annan vårdpersonal.
Webbplatsen har samarbetat med PMI på fem kurser som lanserats på senare tid. Efter kritik har några av kurserna tillfälligt tagits ner medan företaget genomför en granskning. Företrädare har berättat för BMJ att man hittills inte ”hittat några bevis för avvikelse från Medscapes strikta kvalitets- och integritetsstandarder”.
Enligt ett upprop från bland annat läkare borde tobaksindustrin med sina skadliga produkter inte ha någon koppling till medicinsk utbildning. Det finns också oro över innehållet i kurserna. Enligt kritiker tenderar innehållet att framställa andra produkter än cigaretter som relativt ofarliga, vilket överensstämmer med PMI:s affärsintressen. Tobaksjätten säljer också e-cigaretter och snus.
2024-05-09
Medscape, en ledande medicinskt informationssajt, har nya kurser om rökavvänjning som finansieras av Philip Morris International (PMI). Webbplatsen uppmanas nu...
2024-05-02
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...