Hem / Reklam för e-cigaretter vanligt, trots restriktioner
Foto: Istock
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
I studien undersöktes 4107 ungdomars e-cigarettbruk i Australien, Kina, Indien och Storbritannien. Av dem hade ungefär en fjärdedel aldrig hört talas om e-cigaretter och deras svar uteslöts från analysen.
En stor majoritet, 85 procent av deltagarna som hade hört talas om e-cigaretter rapporterade att de sett e-cigarettreklam i minst en typ av media. Exponeringsfrekvensen var särskilt hög bland återförsäljare av e-cigaretter och sociala medier, och betydande exponering rapporterades också över ett brett spektrum av andra medier inklusive tv, tidskrifter, skyltar och radio.
Dessa resultat är anmärkningsvärda, med tanke på de regler som finns i alla fyra länderna för att förbjuda e-cigarettannonsering i de flesta, om inte alla, media, skriver forskarna.
Studien är publicerad i Tobacco Induced Diseases.
2024-04-14
379 562 start-kit för e-cigaretter ska skickas till rökare i England. Det är en del av regeringens plan för att...
2024-04-08
Regeringen i Skottland vill införa förbud mot engångs vapes. Anledningen är bland annat bränder pågrund av e-cigaretter. Man lutar sig...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-25
Nu kan allmänheten ta del av expertkunskap om e-cigaretter och vitt snus via filmer på sjukvårdsupplysningen, 1177.
2024-03-11
Svenska forskare har undersökt kunskapsläget för e-cigaretter och vitt snus. Sammanfattningen visar att produkterna innebär hälsorisker och att det inte...
2024-02-26
Användning av e-cigaretter och cigaretter, exklusivt eller tillsammans, ökar risken för bronkit, lunginflammation eller kronisk hosta bland ungdomar. Det visar...
”Nu har vi chansen att göra en faktisk skillnad för dagens barn och unga och skydda dem från de negativa...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...