Massachusetts och Kalifornien har förbjudit försäljningen av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive försäljningen av cigaretter med mentolsmak.

Som svar på förbudet började tobaksföretagen att marknadsföra nya ”icke-mentol”-cigaretter i dessa delstater under varumärken som Camel Crisp, Newport Non-Menthol och Kool Blue. Dessa cigarettmärken marknadsförs med samma gröna och blå nyanser som vanligtvis används för cigaretter med mentolsmak och med slogans som  ”fortfarande djärv, fortfarande mjuk” och ”fräsch intensitet”.

Enligt en undersökning från Truth Initiative uppfattas annonserna för de nya produkterna och förpackningarna som reklam för cigaretter med mint- eller mentolsmak.

Medan undersökningen inte testade om de nya cigaretterna smakade eller luktade mentol, tyder resultaten på att unga rökare uppfattar dem som mentolprodukter baserat på annonserna och förpackningen.

Nyligen publicerad forskning visar att dessa nya produkter innehåller syntetiska kylkemikalier i stället för mentol för att uppnå liknande kylande effekter som mentol. Upplevelsen underlättar rökning, särskilt för nya rökare, vilket är en anledning till att tobaksbolagen har motsatt sig förslagen att förbjuda tobaksprodukter med mentolsmak.

USA vill avsluta försäljningen av mentolcigaretter och smaksatta cigarrer. Förslaget till nya regler granskas för närvarande.

Läs vidare