Hem / Ny rapport: Tobaksindustrins annonser når miljontals barn på sociala medier
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på sociala medier, enligt en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids.
Rapporten, #SponsoredbyBigTobacco, beskriver hur de två tobaksjättarna har riktat in sig på över 60 länder med marknadsföringskampanjer för Velo, en nikotinpåse från British American Tobacco, Vuse, en e-cigarett från British American Tobacco och IQOS, en uppvärmd tobaksprodukt från Philip Morris International.
Marknadsföring på sociala medier för dessa tre varumärken har setts av mer än 385 miljoner personer, inklusive 150 miljoner ungdomar och 16 miljoner tonåringar under 18 år, enligt rapporten.
För att nå unga människor online används direkt produktmarknadsföring från populära Instagram-konton som drivs av tobaksföretag, betald reklam, tävlingar och sport- och musiksponsring.
Enligt rapporten utnyttjar tobaksföretagen också ett stort nätverk av influencers för att marknadsföra sina varumärken online, i direkt överträdelse av Facebooks och Instagrams policyer.
2025-01-15
En ny kartläggning visar de olika former av hot som bland annat de som arbetar för olika former av reglering...
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...