Hem / Nytt faktablad om tobaksindustrins allierade
Tobaksföretag använder ofta allierade och frontgrupper för att marknadsföra sina produkter och åsikter. Ett nytt faktablad från nätverket Stop tar upp dessa grupper som hjälper till att sprida tobaksindustrins agenda.
Tobaksindustrins budskap och produkter förs ofta fram av olika typer av organisationer och aktiviteter. Länkarna till branschen är inte alltid tydliga när till exempel gräsrotsorganisationer lobbar mot reglering av e-cigaretter och marknadsföringskampanjer maskerar sig som folkhälsoinitiativ.
När politiker och allmänhet hör ett budskap som verkar stödja tobaksindustrins positioner bör man alltså granska förespråkarna närmare.
Faktabladet tar bland annat upp World Vapers Alliance (WVA), som har band till British American Tobacco, och som försöker motarbeta lagstiftning rörande e-cigaretter. Bland annat försökte WVA påverka de svenska lagstiftarna tidigare i år när lagen om e-cigaretter skärptes.
2024-05-09
Medscape, en ledande medicinskt informationssajt, har nya kurser om rökavvänjning som finansieras av Philip Morris International (PMI). Webbplatsen uppmanas nu...
2024-05-02
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...