Hem / KO stämmer Swedish Match för snusreklam
Den reklam som Swedish Mach genomför i butiken Svenskt Snus vid Kungsgatan i Stockholm och i en del andra butiker är ett klart brott mot tobakslagen.
Det anser KO, Konsumentombudsmannen, och stämmer bolaget i Marknadsdomstolen. KO yrkar att domstolen vid vite förbjuder Swedish Match att fortsätta med denna marknadsföring i butikerna.
Redan i somras påpekade KO i ett brev till Swedish Match att bolaget bröt mot tobakslagens regler. Den enda marknadsföring som lagen tillåter i butiker är neutral kommersiell information, medan den reklam som Swedish Match tillämpar, enligt KO, är påträngande och uppmanar till bruk av tobak. Den riktar sig dessutom framför allt till unga människor.
Swedish Match svarade att bolaget inte anser sig bryta mot tobakslagens regler om marknadsföring.
Till de av KO påtalade brotten hör förbjudna värdeomdömen som ”New Fresh White” om snussorten Crushed Ice. Snusmärket exponeras på en skylt med en bakgrund av isig yta med skridskoskär.
Samma märke marknadsförs också på ett mobilskal.
Ett antal säljbefrämjande skyltar visar snusförpackningar i olika sammanhang, Fem förpackningar av Nick and Johnny visas mot en bakgrund av sol och moln.
Bland de installationer och montrar med olika snusmärken som visas i butiken hör en dosa General som placerats ovanpå en låda på en bädd av is, med gröna växter framför.
Inriktningen på ungdomar är uppenbar t ex genom att snusdosor placerats på en bänk framför en tröja och skateboards. Marknadsföring med olika snusmärken finns även på skidor, skidhjälmar och på täckjackor.
En stor del av produkterna med bolagets varumärken är till salu i butiken. KO skriver i sin stämningsansökan att det handlar om en tuff reklam som tilltalar ungdomar. Flertalet produkter med varumärkesreklam är sådana som används av framför allt unga människor. Även om det finns en åldersgräns på 18 år i butiken kommer produkterna att cirkulera bland barn och ungdomar utanför butiken. Den attraktionskraft som marknadsföringen kan ha på barn och ungdomar ska därför vägas in i bedömningen av den, skriver KO.
– Det här är ett intressant fall att pröva, säger processrådet Gunnar Wikström på Konsumentverket till Tobaksfakta. Reklamen har väckt starka reaktioner och vi har fått många anmälningar från bl a kommunala tillsynspersoner.
KOs stämningsansökan
2022-06-29
Två av världens största tobaksföretag marknadsför smaksatta cigaretter nära skolor i Peru, trots att tobaksreklam är förbjudet i skolors närhet....
2022-06-08
En domstol i Texas bestämde nyligen att flytta datumet för att införa nya hälsovarningar på tobaksförpackningar i USA till 8...
2022-06-06
Flera tillverkare av cigarrer/cigariller och vattenpipa använde Black Lives Matter i sin reklam. Det framgår av en ny artikel på...
2022-06-04
Enligt en ny rapport från universitet i Kenya och Kanada skulle tobaksbönder i Kenya tjäna mycket mer pengar på att...
2022-06-02
Betalda demonstranter, skrämseltaktik och gratis luncher. Det är några av den amerikanska tobakslobbyns aktiviteter för att få behålla mentolcigaretterna på...
2022-05-31
Världshälsoorganisationen har kallat klimatförändringen det enskilt största hälsohotet som mänskligheten står inför. Tobaksindustrin, som i sig själv är ett hot...
2022-05-29
Redog, en räddningsorganisation inom det schweiziska Röda Korset, har tagit emot bidrag från tobaksindustrin sedan 2011.
2022-05-13
Cancerorganisationerna i Finland har anmält Sverige till EU-kommissionen. De vill få prövat om Sverige verkligen lever upp till kraven: att...
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...