Hem / Annonsliknande artiklar används av tobaksindustrin
Foto: Pixabay
Mediahusen tar numera ofta in annonser som liknar redaktionell text. Formen är lik det egna redaktionella innehållet vilket gör det svårt för läsarna att avgöra om det är en annons eller en artikel.
Detta sätt att smyga in ett budskap, som får stå oemotsagt, i ett redaktionellt sammanhang har bland annat utnyttjats av tobaksindustrin enligt en artikel i The Conversation, som också resonerar kring om denna typ av annonser är ett hot mot den journalistiska integriteten.
2023-01-30
Det har skett en kraftig ökning av snusandet bland kvinnor i Västmanland, visar regionens hälsoundersökning. I senaste undersökningen svarar 8...
Den brittiska livsmedelskedjan Waitrose har slutat sälja e-cigaretter för engångsbruk på grund av deras negativa påverkan på miljön och ungdomars...
2023-01-25
The Margaretha Haglund Award instiftades 2022 av Margarethas familj för att fortsätta hennes outtröttliga arbete mot tobaksindustrin. Varje år belönas...
2023-01-20
1997 bildades European Network for Smoking and Tobacco Prevention (ENSP). En av sju ledamöter i den första verkställande kommittén var...
2023-01-13
Ett nytt onlineverktyg följer globala framsteg och hur 180 länder presterar på mer än 300 tobakskontrollåtgärder, från beskattning till restriktioner...
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-10
The Onion är en amerikansk organisation som publicerar nyhetssatir i form av en tidskrift samt på internet. Nu har de släppt...
2023-01-09
Snus är olagligt i Frankrike, men ändå sprids det nu bland unga, rapporterar både Expressen och Aftonbladet. Franska medier skriver...
2023-01-05
Andelen unga som anser att det är riskfullt att röka eller snusa har minskat. Det framgår av CAN:s nationella skolundersökning.