Hem / Annonsliknande artiklar används av tobaksindustrin
Foto: Pixabay
Mediahusen tar numera ofta in annonser som liknar redaktionell text. Formen är lik det egna redaktionella innehållet vilket gör det svårt för läsarna att avgöra om det är en annons eller en artikel.
Detta sätt att smyga in ett budskap, som får stå oemotsagt, i ett redaktionellt sammanhang har bland annat utnyttjats av tobaksindustrin enligt en artikel i The Conversation, som också resonerar kring om denna typ av annonser är ett hot mot den journalistiska integriteten.
2023-05-19
Arne Stråby var tjänsteman på Arbetarskyddsstyrelsen när han tog strid mot rökning på arbetsplatser. Frågan var mycket kontroversiell men hans engagemang...
2023-05-16
Folkhälsomyndigheten publicerar nu studien Skolbarns hälsovanor och den visar att användandet av snus bland 15-åriga flickor ökade från 7 procent...
2023-05-15
Ett snusföretag har tilldelats pris för bästa livsmedelsexportör 2023, och det delades ut på Livsmedelsföretagarnas mat dag. Priset delades ut...
2023-05-09
Den nionde ECToH-konferensen, som hölls i Madrid 26–28 april 2023, inleddes med prominenta talare. WHO:s Director General Dr Tedros Adhanom...
Det var stort fokus på betydelsen av stöd vid rökstopp under ECToH-konferensen . Flera talare lyfte att rökning är en ojämlik...
Under ECToH-konferensen i Madrid presenterade Tobaksfakta rapporten Slaget mot framtidens tobakspolitik som syftar till att lyfta fram hur ungdomspolitiker ser på...
Tobaksfakta och Yrkesföreningar mot Tobak visar vägen till ett tobaks- och nikotinfritt liv. Tobaksindustrins argument att rökare ska byta till...
2023-04-24
”Man börjar med att lägga en lugnande hand på axeln.” Så beskriver lungläkaren Göran Boëthius mötet med patienter som sittande på...
2023-04-06
Verksamhetschef Carina Hesse Bolin och hälsopedagog Matilda Frans på Hälsoäventyret i Region Uppsala, är de första mottagarna av The Margaretha...