Hem / Annonsliknande artiklar används av tobaksindustrin
Foto: Pixabay
Mediahusen tar numera ofta in annonser som liknar redaktionell text. Formen är lik det egna redaktionella innehållet vilket gör det svårt för läsarna att avgöra om det är en annons eller en artikel.
Detta sätt att smyga in ett budskap, som får stå oemotsagt, i ett redaktionellt sammanhang har bland annat utnyttjats av tobaksindustrin enligt en artikel i The Conversation, som också resonerar kring om denna typ av annonser är ett hot mot den journalistiska integriteten.
2023-11-14
På Södertörns högskola snusar över hälften av studenterna. Det visar en undersökning som gjorts av elever på högskolan.
2023-10-19
I en ny dokumentärserie lyfter Netflix e-cigarettföretaget Juuls uppgång och fall. Röster för och emot e-cigaretter kommer till tals i...
I ett inslag i P4 lyfts den ökade användningen av vitt snus bland barn och unga.
2023-10-18
Andelen unga som anser att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter fortsätter att...
2023-10-16
Nyligen meddelade Sara Skyttedal (KD), en av de som drivit på för brunt och vitt snus i EU, att hon...
2023-10-11
Finland har haft stora problem med brunt snus som smugglas in från Sverige. Nu verkar många snusare ha ha bytt...
2023-10-05
Det ökade intresset för nya nikotinprodukter är en tydlig trend i Norden. De som arbetar med tobaksprevention driver på för...
2023-09-21
Både Storbritannien och Frankrike överväger att förbjuda engångsvejps. Detta för att förhina att barn blir beroende av nikotin. Det skriver...
2023-09-06
Regeringen och SD är överens om att sänka skatten på snus med 20 procent. Det vita snuset – som kallas...