Hem / Annonsliknande artiklar används av tobaksindustrin
Foto: Pixabay
Mediahusen tar numera ofta in annonser som liknar redaktionell text. Formen är lik det egna redaktionella innehållet vilket gör det svårt för läsarna att avgöra om det är en annons eller en artikel.
Detta sätt att smyga in ett budskap, som får stå oemotsagt, i ett redaktionellt sammanhang har bland annat utnyttjats av tobaksindustrin enligt en artikel i The Conversation, som också resonerar kring om denna typ av annonser är ett hot mot den journalistiska integriteten.
2022-05-16
Tobaksjätten Philip Morris vill köpa Swedish Match och har lagt ett bud på 106 kronor per aktie.
2022-05-09
Inför WHO:s Tobaksfria dag 31 maj anordnar WHO ett webinar om tobakens miljöpåverkan. Under evenemanget kommer tobaksindustrins destruktiva metoder samt...
2022-04-27
Nikotin är ett ämne för rekreation och njutning enligt tobaksindustrin. I femtio år har man lurat konsumenter att tro att...
2022-04-08
Temat för tobaksfria dagen 31 maj i år är tobakens miljöpåverkan. Nu finns huvudbudskapen och kampanjmaterialet på engelska att ladda...
2022-03-25
Den 24 mars presenterade regeringen en ny strategi för ANDTS-frågor för perioden 2022-2025. Skrivelsen överlämnas till riksdagen.
2022-03-22
I Nya Zeeland planeras en lag som ska förbjuda cigarettförsäljning för all framtid för alla födda år 2008 eller senare....
2022-03-01
Snart är det dags för Tackla tobak i tandvården – nationell yrkeskonferens om tobaksprevention. Konferensen sker på plats i Svenska...
I en ny amerikansk undersökning hade 97 procent av 504 deltagande barn en viss nivå av nikotin på sina händer....
2022-02-27
Mediahusen tar numera ofta in annonser som liknar redaktionell text. Formen är lik det egna redaktionella innehållet vilket gör det...