Hem / Ny forskning har kartlagt tobaksbolagens deltagande i vetenskapliga sammanhang
Deltagande i vetenskapliga evenemang är ett försök att framstå som en legitim intressent i bevisproduktion och evidensbaserat beslutsfattande. Foto: Istock
British American Tobacco och Philip Morris International har deltagit i ett stort antal vetenskapliga evenemang det senaste decenniet. Det visar ny forskning från Tobacco Control Research Group vid brittiska University of Bath.
Studien, som är publicerad i BMJ Journal Tobacco Control, har kartlagt tobaksindustrins deltagande i vetenskapliga evenemang som konferenser och workshops. Detta är den första studien i sitt slag som försöker förstå hur långt industrin försöker integreras i det vetenskapliga samfundet, enligt Tobacco Control Research Groups webbplats.
Förutom att delta i evenemang som rör områden som kända sedan tidigare, som toxikologi, kemi och aerosolforskning, deltog tobaksbolagen i aktiviteter som rör tandvård, biomarkörer och läkemedel.
Forskarna uttrycker en särskild oro över att över tio procent av aktiviteterna var medicinrelaterade och att vissa medicinska organisationer och tandvårdsorganisationer fortfarande tillåter branschens deltagande. De noterade också att ett dotterbolag till Philip Morris International i ett fall direkt sponsrade ett evenemang som organiserades av en medicinsk organisation.
Sponsring var dock sällsynt, mer vanliga aktiviteter var affischer på över hälften av evenemangen och presentationer på nästan en tredjedel.
Tillvägagångssättet kan ses som ett försök att normalisera tobaksindustrins närvaro i den akademiska miljön, vilket gör det möjligt för branschen att framstå som en legitim intressent i bevisproduktion och evidensbaserat beslutsfattande, skriver forskarna.
2024-05-02
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...