Hem / Vad gör tobaksbolagen åt nedskräpningen?
Vad gör tobaksbolag och andra företag vars produkter starkt bidrar till nedskräpning för att motverka dessa problem? Den frågan väcker nu miljöminister Andreas Carlgren.
Miljöministern har bjudit in tobaksbolagen Camel, Marlboro, L & M och Swedish Match samt företagen 7 Eleven, Cloetta/Fazer, Coca-Cola, GB/Unilever, Mars, McDonalds och Wrigleys till ett möte ”för att lyssna av hur företagen arbetar för att minska nedskräpning av sina produkter, och vilka initiativ de vill se från myndigheter och andra aktörer för att minska nedskräpningen i Sverige”.
Att minska nedskräpningen är en prioriterad fråga för regeringen som gett Naturvårdsverket i uppdrag att göra en särskild satsning i frågan. Genom en lagändring ändrades nyligen straffen för nedskräpning så att böter kan utfärdas på plats vid mindre förseelser. Fimpar, som enligt Stiftelsen Håll Sverige Rents studier är det i antal räknat vanligaste skräpet i vårt land, omfattas dock inte av lagskärpningen.
Ministerns möte med företagen är ett sätt att peka på deras ansvar att bidra till minskad nedskräpning och stimulera dem till förbättringar.
– Vi har förbud mot nedskräpning och producentansvar för förpackningar, men det kan behövas ytterligare åtgärder. Därför bjuder jag in branschen för att diskutera hur vi gemensamt kan komma tillrätta med nedskräpningsproblemen, säger miljöminister Andreas Carlgren.
– Att minska nedskräpningen är ett gemensamt ansvar, för den enskilde, för myndigheter och producenter av de produkter som skräpas ned.
Mötet hålls den 11 oktober 2011 på Miljödepartementet.
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...
2023-03-10
I ett blogginlägg på nätverket Stops webbplats berättas historien om vad som kan hända när regeringar och tobaksindustrin samarbetar för...
2023-03-06
Att öka skatterna på tobaksprodukter är en beprövad strategi för att minska tobaksanvändningen, särskilt bland ungdomar. Tobaksindustrin har sex strategier...
2023-02-27
British American Tobacco och Philip Morris International har deltagit i ett stort antal vetenskapliga evenemang det senaste decenniet. Det visar...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...