Hem / Tobakspositiva inlägg har större räckvidd på sociala medier än tobakskritiska
Foto: Pixabay
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte samma räckvidd som budskapen från tobaksindustrin och dess företrädare. Det visar en ny studie.
I studien, som publiceras i Nicotine and Tobacco Research, analyseras 375 sponsrade statusuppdateringar om tobak på Instagram och/eller Facebook i USA mellan den 29 maj 2020 till 26 juli 2020.
Av meddelandena hade 334 stycken, cirka 89 procent, ett innehåll som var emot tobak och 41 stycken, cirka 11 procent, var för tobak.
Antitobaksinläggen hade lägre potentiell räckvidd, fick en lägre andel visningar och använde en lägre summa pengar per meddelande. En liten del nådde unga vuxna och män.
De meddelanden som förespråkade tobak finansierades främst av tobaksindustrin och dess frontgrupper. Dessa meddelanden nådde främst män.
En slutsats från studien är att framtida ansträngningar för att bekämpa tobak genom inlägg på sociala medier kan överväga att fokusera mer på att nå unga vuxna och män.
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...
2021-08-16
Philip Morris har beslutat att ta bort sin Mission Winnow-logotyp från Ferrari-bilar som tävlar i Formel 1 i EU med...