Hem / Tobakspositiva inlägg har större räckvidd på sociala medier än tobakskritiska
Foto: Pixabay
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte samma räckvidd som budskapen från tobaksindustrin och dess företrädare. Det visar en ny studie.
I studien, som publiceras i Nicotine and Tobacco Research, analyseras 375 sponsrade statusuppdateringar om tobak på Instagram och/eller Facebook i USA mellan den 29 maj 2020 till 26 juli 2020.
Av meddelandena hade 334 stycken, cirka 89 procent, ett innehåll som var emot tobak och 41 stycken, cirka 11 procent, var för tobak.
Antitobaksinläggen hade lägre potentiell räckvidd, fick en lägre andel visningar och använde en lägre summa pengar per meddelande. En liten del nådde unga vuxna och män.
De meddelanden som förespråkade tobak finansierades främst av tobaksindustrin och dess frontgrupper. Dessa meddelanden nådde främst män.
En slutsats från studien är att framtida ansträngningar för att bekämpa tobak genom inlägg på sociala medier kan överväga att fokusera mer på att nå unga vuxna och män.
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...