Hem / Så går tobaksbolagen runt förbud mot marknadsföring
Tobaksbolagen undergräver lagarna för tobaksreklam, flyger under tillsynsmyndigheternas radar och missbrukar de sociala medieplattformarnas regler. Allt för att marknadsföra cigaretter till ungdomar.
Bakom till synes oskyldiga bilder som influerare publicerar på sociala medier finns en uttänkt strategi som samtliga stora tobaksbolag använder.
Take a Part har på sin webbplats en ny artikel som steg för steg går igenom hur tobaksbolagen och influerare når ut med tobaksreklam till unga följare utan att de upptäcks.
2023-01-30
Det har skett en kraftig ökning av snusandet bland kvinnor i Västmanland, visar regionens hälsoundersökning. I senaste undersökningen svarar 8...
Den brittiska livsmedelskedjan Waitrose har slutat sälja e-cigaretter för engångsbruk på grund av deras negativa påverkan på miljön och ungdomars...
2023-01-25
The Margaretha Haglund Award instiftades 2022 av Margarethas familj för att fortsätta hennes outtröttliga arbete mot tobaksindustrin. Varje år belönas...
2023-01-20
1997 bildades European Network for Smoking and Tobacco Prevention (ENSP). En av sju ledamöter i den första verkställande kommittén var...
2023-01-13
Ett nytt onlineverktyg följer globala framsteg och hur 180 länder presterar på mer än 300 tobakskontrollåtgärder, från beskattning till restriktioner...
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-10
The Onion är en amerikansk organisation som publicerar nyhetssatir i form av en tidskrift samt på internet. Nu har de släppt...
2023-01-09
Snus är olagligt i Frankrike, men ändå sprids det nu bland unga, rapporterar både Expressen och Aftonbladet. Franska medier skriver...
2023-01-05
Andelen unga som anser att det är riskfullt att röka eller snusa har minskat. Det framgår av CAN:s nationella skolundersökning.