Hem / Vanligt med tobaksbilder i strömmad underhållning för ungdomar
Statistik från Billboard-låtarna 2021 visade att 12,8 procent av låtarna hade tobaksskildringar i sina musikvideor vilket är en dramatisk minskning från 23 procent år 2020. Samma minskning märks inte i alla andra typer av medier, som program för en ung publik.
När tobak- och nikotinprodukter visas i olika medier blir bruket normaliserat och glamoriserat. Truth Initiative har för femte gången analyserat tobaksbilder i strömmad media.
Forskning från Truth Initiative, som publicerades 2020, var den första som etablerade kopplingen mellan tobaksbruk och strömmad underhållning. Rökning i filmer får unga människor att börja använda tobak.
Truth Initiative har nu kommit med en ny rapport och de nya siffrorna visar bland annat att 60 procent av de 15 mest populära programmen år 2021 bland 15–24-åringar i USA innehöll skildringar av tobak. Därmed exponerades 25 miljoner ungdomar för tobaksbilder.
47 procent av de bästa filmerna som släpptes 2021 skildrade tobaksbilder, enligt en separat analys av NORC vid University of Chicago.
Analyser av de bästa Billboard-låtarna 2021 visade att 12,8 procent av låtarna hade tobaksskildringar i sina musikvideor vilket är en dramatisk minskning från 23 procent år 2020.
Rapporten, som analyserar tobaksbilder inom underhållning, heter ”While You Were Streaming: Tobacco’s Starring Role och kan laddas ner här.
2025-01-21
En majoritet av skolungdomar som röker, snusar eller vejpar vill sluta med nikotin, men först i framtiden. Undantaget är killar...
2024-12-25
Vitt snus bland unga tjejer ökar dramatiskt. Nikotinberoendet innebär framtida risker vid graviditet. Kommande generationer behöver bättre skydd från medicinska...
2024-12-17
Ett interaktivt textmeddelandeprogram är enligt en ny studie effektivt för att hjälpa e-cigarettanvändande tonåringar att sluta.
2024-12-05
En ungdomsgrupp i brittiska North Yorkshire är bekymrade över den ökande e-cigarettanvändningen bland eleverna. De har startat en kampanj för...
2024-12-02
Årets nationella skolundersökning från CAN 2024 (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) visar att snusandet fortsätter att öka. För tjejer i...
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-11-25
Det dagliga rökandet har gått ner något. Samtidigt har snusandet och vejpandet ökat. Bland unga är ökningen stor. Det visar...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-11-12
Allt färre amerikanska ungdomar använder e-cigaretter visar en ny undersökning. Men ungdomars nikotinberoende är fortfarande problematiskt.