Hem / Formel 1 – språngbräda in i världens vardagsrum för tobaksindustrin
Foto: Istock
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att förbjuda all tobakssponsring.
Motorsporten Formel 1 är en av få sporter som accepterar reklamintäkter från tobaksindustrin, vilket Tobaksfakta har berättat tidigare. Under 2022 spenderade British American Tobacco och Philip Morris International cirka 40 miljoner amerikanska dollar var på att sponsra F1-lagen McLaren och Ferrari. F1 följs av cirka 445 miljoner tv-tittare runt om i världen.
Genom Netflix-serien Formula 1: Drive to survive når tobaksbolagen nu även de som inte annars tittar på sporten. Hälften av alla avsnitt i säsong 4 innehöll marknadsföring för tobak redan i öppningsminuten, enligt pressmeddelandet på STOPs webbplats.
Programmet kan bryta mot sändningsrestriktioner för tobaksreklam i många länder runt om i världen.
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...
2024-09-02
University of California San Fransisco (UCSF) har ett industriarkiv med dokument från tobaks- och e-cigarettindustrin som blivit offentliga i samband...
2024-08-27
Vill du veta mer om de största tobaksbolagen? Nu finns en ny artikel i Tobacco Tactics som sammanställer information om...
2024-08-26
The Bureau of Investigative Journalism avslöjar, med hjälp av en visselblåsare, hur Philip Morris finansierade forskning vid japanska universitet för...
2024-08-22
Resultat från en ny studie tyder på att tobaksföretaget Philip Morris International framgångsrikt har lyckats öka allmänhetens förtroende för sin...
2024-08-20
Världshälsoorganisationen (WHO) uttrycker stor oro över tobaksindustrins taktik att påverka vårdgivare genom medicinska utbildningsprogram.