När Formel 1 nu firar sin 70:e säsong visar ny forskning att sporten genom åren sålt reklam och blivit sponsrade av tobaksindustrin med över 4,4 miljarder US-dollar, i dagens penningvärde motsvarar det ungefär 41 miljarder svenska kronor.

Siffrorna publiceras i den första analysen någonsin av tobaksindustrins reklam i Formel 1 och är baserade på data från industrimonitorn Formula Money. De redovisas i rapporten Driving addiction F1 and Tobacco Advertising från STOP, ett nätverk som bevakar tobaksindustrin, dess produkter och metoder.

500 miljoner fans i världen

Formel 1 är tillsammans med motorcykelracing, Moto GP, de enda globala sportserier som fortfarande tillåter tobaksindustrin att använda lag och evenemang för att nå fans över hela världen med sitt budskap, enligt rapporten.

Enligt den spenderade Philip Morris International och British American Tobacco nästan 100 miljoner US-dollar år 2019 och kommer att spendera 115 miljoner US-dollar på Formel 1-reklam under säsongen 2020.

Reklamen riktar in sig på sportens cirka 500 miljoner fans över hela världen. Formel 1 har den näst högsta andelen fans under 25 år av alla globala sportligor, de flesta av dem är män och alltså en attraktiv målgrupp för tobaksindustrin.

Och tobaksföretagen får mycket för sina pengar. Exponeringen för 2019 beräknas ha varit värd minst 150 miljoner dollar för Philip Morris Internationals kampanj med Ferrari, som den betalade 75 miljoner dollar för, och 27,6 miljoner dollar för de olika märken som marknadsfördes av British American Tobacco på McLaren-bilarna.

Reklamintäkterna ökar på nytt

I början av 2000-talet började ett växande antal länder förbjuda tobaksreklam och fler sporter slutade ta emot tobakspengar. Formel 1, som ägs av massmediabolaget Liberty Media, släpade efter, men sportens styrande organ, Fédération Internationale de l’Auto-mobile (FIA) meddelade till slut att tobakssponsring skulle upphöra i slutet av säsongen 2006.

Rekommendationen från FIA genomfördes men det styrande organet kunde inte verkställa ett förbud. Philip Morris International fortsatte att sponsra och utnyttja sin nära förbindelse med Ferrari-teamet, inklusive att använda Formel 1-bilar i Marlboro-annonser.

Efter år av sjunkande sponsringsutgifter, beroende på en växande global medvetenhet om tobakens skador och nationella förbud mot tobaksreklam och sponsring, har utgifterna alltså återigen ökat för att 2019 vara tillbaka på 2011 års nivå, 100 miljoner US-dollar.

Fjorton år efter att tobakssponsring var tänkt att upphöra i Formel 1, och trots påståenden från FIA att sporten stöder målen för tobakskonventionen, tar team fortfarande emot pengar från tobaksindustrin.

”Har inte förändrats”

År 2018 använde Philip Morris International sitt ”Mission Winnow”-märke på Ferrari-bilarna och 2019 återupptog British American Tobacco Formel 1-sponsring och märkte McLaren-bilar med logotyper av företagets e-cigarettmärken och alternativa produkter och sitt ”A Better Tomorrow”-initiativ.

Medan British American Tobacco gör direkt reklam för sin nästa generations produkter, har Philip Morris International hävdat att Mission Winnow följer Formel 1-reglerna och inte kommer att marknadsföra tobaks- eller e-cigarettprodukter. Sponsringen är också mer diskret än tidigare, då bilar, förardräkter, hjälmar och liknande var prydda med cigarettmärken.

Båda företagen har dock registrerat ”Mission Winnow” och ”A Better Tomorrow” som varumärken för användning med avseende på tobaksvaror, bland andra kategorier, och om Mission Winnow representerar företagets ”tobaksprodukter”, skulle det omfatta de 800 miljarder cigaretter Philip Morris International producerar varje år.

Båda bolagen använder Formel 1-länkar i PR och sociala medier.

”Philip Morris International och British American Tobacco har inte förändrats. De producerar och säljer hundratals miljarder cigaretter årligen, medan mer än 8 miljoner människor dör av tobaksbruk varje år. Deras nya produkter är inte heller säkra. Kort sagt fortsätter deras verksamhet att producera och sälja beroendeframkallande och skadliga produkter, ofta riktade till barn och ungdomar”, skriver rapportförfattarna.

101 organisationer kräver ändring

En internationell grupp med 101 organisationer och enskilda individer från 36 länder uppmanar FIA i ett brev att sluta med all tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin.

I brevet kritiseras FIA för att hävda att det stöder tobakskonventionen, samtidigt som man avfärdar WHO:s krav på att Formel 1 ska upphöra med tobakssponsring.

”Fortsatt tobakssponsring i Formel 1 och marknadsföring av tobaksföretagens varumärken är ett brott mot folkhälsan och är oförenlig med de åtaganden som FIA har gjort för FN:s globala initiativ för trafiksäkerhet och klimatförändringar. FIA:s misslyckande med att ta bort tobaksannonser och meddelanden från sporten kan göra organisationen delaktigt i marknadsföringen av tobak till ungdomar. FIA:s åtagande att skydda planeten och främja säkerheten är en bluff om organisationen fortsätter att vara ett medel för tobakssponsring som bidrar till att döda människor och förstöra planeten”, skriver de undertecknade organisationerna bland annat.

Någon svensk organisation är inte bland undertecknarna, men från våra närmaste grannländer har ASH Finland och Norwegian Cancer Society skrivit under brevet till FIA.

– Självfallet stöder vi helt innehållet i brevet. Att Tobaksfaktass namn inte finns med får tillskrivas semesterperioden, säger Göran Boëthius, ordförande för Tobaksfakta.

Fakta STOP

STOP står för Stopping Tobacco Organizations and Products och är ett nätverk bestående av bland andra The Tobacco Control Research Group vid University of BathThe Global Center for Good Governance in Tobacco Control, The International Union Against Tuberculosis and Lung Disease och Vital Strategies.

Nätverkets finansieras av Bloomberg Philantropies.

Syftet med nätverket är att avslöja tobaksindustrins taktik och strategier för att underminera folkhälsan.

Läs mer på STOP:s webbplats.

Läs vidare