Hem / Granskning: Reklam för tobaksfria nikotinprodukter strider mot lagen
Foto: Öyvind Lund
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
Lagen om tobaksfria nikotinprodukter, som infördes i somras, är tydlig med att särskild måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter. Marknadsföringen får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk. Den får inte heller riktas särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.
Under sin granskning i höstas hittade Konsumentverket flera exempel på klara överträdelser av lagen. Det har handlat om presentation av bilder, filmer, ljud och ljus, text eller påståenden som till sin utformning går utöver kravet på särskild måttfullhet.
Marknadsföringen sker i stor omfattning i sociala medier och har i flertalet fall varit utformad på ett sätt som riskerar att attrahera en yngre målgrupp, skriver myndigheten på sin webbplats.
Utdelning av gratisprover och gåvor som uppmanar till bruk av tobaksfria nikotinprodukter förekommer också, vilket inte heller är förenligt med det särskilda måttfullhetskravet, enligt artikeln.
Om inte bolagen ser över sin marknadsföring hotar Konsumentverket med särskilda tillsynsärenden.
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-08-01
Tobaksrelaterat skräp är det vanligaste skräpet som hittas på gator och torg. I form av tomma förpackningar kan det bli...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-05-29
När tobak- och nikotinprodukter visas i olika medier blir bruket normaliserat och glamoriserat. Truth Initiative har för femte gången analyserat...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
2022-12-08
Tobaksbolagen undergräver lagarna för tobaksreklam, flyger under tillsynsmyndigheternas radar och missbrukar de sociala medieplattformarnas regler. Allt för att marknadsföra cigaretter...