Hem / Tobak exponeras i vart tredje tv-program
Rökning i filmer och tv-program är en väl dokumenterad orsak till att barn börjar experimentera med tobak. Nu har forskare granskat i vilken utsträckning barn exponeras för tobak i program från de fem största och populäraste engelska tv-bolagen. Det visade sig att tobak förekom i 210 av 613 program, 34 procent.De flesta tobaksinslagen, 75 procent, förekom på barnvänlig programtid före klockan 21.
Undersökningen genomfördes från klockan 18 till 22 varje kväll under tre åtskilda veckor och omfattade totalt 420 timmar. Granskningen skedde i intervaller på en minut.
Öppet tobaksbruk förekom i 73 program, 12 procent. Mest var det cigarettrökning, men även pipor och cigarrer.
Andra inslag bestod av underförstådda referenser till tobak och rökning eller bilder på tobakstillbehör, 204 program. Det kunde vara tändare, askkoppar, en tobaksautomat, en rökpipa, lösa cigaretter eller en skylt med rökning förbjuden.
I 18 program förekom förpackningar med fullt synliga varumärken.
De programtyper som innehöll mest tobaksbilder var filmer och dokussåpor, ”reality-tv”. Värst är såpoperan Coronation Street, som är mycket populär bland barn och unga, men där det finns mycket om tobak och rökning.
En beräkning av hur många barn som exponerades för tobak i programmen sträckte sig från 4 600 till 1 968 000 för de populäraste ungdomsprogrammen med flest tobaksinslag.
Forskarnas slutsats är att tv-programmen är en betydande källa för ungas tobaksexponering både före och efter klockan 21. De anser att tv-bolagen behöver införa en striktare policy mot tobak i produktionen av program som sänds tidiga kvällar och att en sådan åtgärd rymmer en potential för färre rökdebuter bland de unga i Storbritannien.
– Den här undersökningen visar att det är viktigt att tänka på hur tobak framställs i tv-serier och filmer, vid marknadsföring av filmer på bio, vid filmfestivaler och kulturevenemang riktade till unga, säger generalsekreterare Ewy Thörnqvist, Tankesmedjan Tobaksfakta.
– Jag tänker närmast på utställningen på Östasiatiska museet om asiatisk ungdomskultur där museet i sin marknadsföring för utställningen använde sig av bilder på barn som låtsas röka. All exponering av tobak normaliserar bruket vilket är tvärtemot alla hälsoambitioner.
Källa: Tobacco Control on line
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...
2021-08-16
Philip Morris har beslutat att ta bort sin Mission Winnow-logotyp från Ferrari-bilar som tävlar i Formel 1 i EU med...