Hem / Tobak exponeras i vart tredje tv-program
Rökning i filmer och tv-program är en väl dokumenterad orsak till att barn börjar experimentera med tobak. Nu har forskare granskat i vilken utsträckning barn exponeras för tobak i program från de fem största och populäraste engelska tv-bolagen. Det visade sig att tobak förekom i 210 av 613 program, 34 procent.De flesta tobaksinslagen, 75 procent, förekom på barnvänlig programtid före klockan 21.
Undersökningen genomfördes från klockan 18 till 22 varje kväll under tre åtskilda veckor och omfattade totalt 420 timmar. Granskningen skedde i intervaller på en minut.
Öppet tobaksbruk förekom i 73 program, 12 procent. Mest var det cigarettrökning, men även pipor och cigarrer.
Andra inslag bestod av underförstådda referenser till tobak och rökning eller bilder på tobakstillbehör, 204 program. Det kunde vara tändare, askkoppar, en tobaksautomat, en rökpipa, lösa cigaretter eller en skylt med rökning förbjuden.
I 18 program förekom förpackningar med fullt synliga varumärken.
De programtyper som innehöll mest tobaksbilder var filmer och dokussåpor, ”reality-tv”. Värst är såpoperan Coronation Street, som är mycket populär bland barn och unga, men där det finns mycket om tobak och rökning.
En beräkning av hur många barn som exponerades för tobak i programmen sträckte sig från 4 600 till 1 968 000 för de populäraste ungdomsprogrammen med flest tobaksinslag.
Forskarnas slutsats är att tv-programmen är en betydande källa för ungas tobaksexponering både före och efter klockan 21. De anser att tv-bolagen behöver införa en striktare policy mot tobak i produktionen av program som sänds tidiga kvällar och att en sådan åtgärd rymmer en potential för färre rökdebuter bland de unga i Storbritannien.
– Den här undersökningen visar att det är viktigt att tänka på hur tobak framställs i tv-serier och filmer, vid marknadsföring av filmer på bio, vid filmfestivaler och kulturevenemang riktade till unga, säger generalsekreterare Ewy Thörnqvist, Tankesmedjan Tobaksfakta.
– Jag tänker närmast på utställningen på Östasiatiska museet om asiatisk ungdomskultur där museet i sin marknadsföring för utställningen använde sig av bilder på barn som låtsas röka. All exponering av tobak normaliserar bruket vilket är tvärtemot alla hälsoambitioner.
Källa: Tobacco Control on line
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...