Hem / ”Regeringen sviker Sveriges unga”
”Regeringen sviker Sveriges unga i tobaksfrågan”. Det skriver generalsekreterarna för Cancerfonden, Hjärt-Lungfonden och A Non Smoking Generation i dag i en gemensam debattartikel som publiceras av Dagens Samhälle.
Enligt Ulrika Årehed Kågström, Cancerfonden, Kristina Sparreljung, Hjärt-Lungfonden, och Helen Stjerna, A Non Smoking Generation, kommer regeringens länge väntade tobaksproposition att skickas på lagrådsremiss i morgon. Men propositionen innehåller, enligt initierade källor, inget förslag om ett så kallat exponeringsförbud för tobaksprodukter. Det betyder i så fall att tobaksbolagen kan fortsätta att marknadsföra sina produkter i butikerna, en mycket effektiv marknadsföring som starkt påverkar unga och lockar dem att testa tobak.
Exponeringsförbud rekommenderas i den internationella tobakskonventionen, forskning visar att åtgärden är effektiv och många länder har redan infört sådana lagar för att skydda sina unga.
”Förutom våra grannländer Norge och Finland har även Storbritannien, Irland, Australien, och Kanada infört regleringen. I Norge kunde man redan ett år efter infört exponeringsförbud se en märkbar effekt med minskad försäljning av cigaretter”, framhåller generalsekreterarna i artikeln.
”Om vi ska nå regeringens målom ett rökfritt Sverige 2025 kan vi inte tillåta att en direkt hälsofarlig produkt ska få fortsätta ha den bästa platsen i butiken. Med knappa sju år kvar till år 2025 går det inte att vänta med införandet av en åtgärd som visat sig ha mycket träffsäker effekt.”
Läs Tobaksfaktas faktablad om exponeringsförbud.
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.