Hem / Ny studie bekräftar: Exponeringsförbud minskar rökning
Exponeringsförbud för tobaksprodukter på försäljningsställen minskar rökningen. Den slutsatsen drar forskarna i en ny studie som publiceras av tidskriften Nicotine & Tobacco Research. Studien baseras på en sammanvägning av tidigare undersökningsresultat om effekten av marknadsföring av tobak i butikerna.
Tobaksbolagen satsar merparten av sina marknadsföringspengar på reklam och synlighet där deras produkter säljs. Att förbjuda sådan reklam och lagstifta om att produkterna ska förvaras dolt – exponeringsförbud – har länge betraktats som en effektiv tobaksförebyggande åtgärd. Exponeringsförbud är också en av de åtgärder som världshälsoorganisationen WHO förespråkar i den internationella tobakskonventionen, som Sverige och närmare 180 andra länder har anslutit sig till.
Flera länder har också infört exponeringsförbud för tobaksprodukter för att skydda sina barn och ungdomar från att bli rökare. Bland dessa länder finns Australien, Kanada, Island, Norge, Irland, Finland, Storbritannien och Thailand. Tobaksindustrin ogillar denna inskränkning i sina möjligheter till marknadsföring och brukar bland annat hävda att det inte finns bevis för att åtgärden minskar rökningen.
I den nya undersökningen gick forskare i Nya Zeeland igenom tidigare studier om sambandet mellan marknadsföring av tobak på säljställen och människors tobaksvanor. De fann 22 välgjorda studier som studerat dessa samband. Samtliga visade att exponering av tobak i butiker ökar rökningen. Några av studierna visade också det som kallas dos-responssamband – ju mer butiksexponering desto mer rökning. Det fanns också några studier som visade på att när exponeringen togs bort så minskade rökningen.
Sammanfattningsvis, skriver forskarna, ger genomgången stöd för att behålla de exponeringsförbud som redan införts och att införa liknande lagar på andra håll.
Tobaksfakta – oberoende tankesmedja – undersökte i fjol svenska folkets inställning ett exponeringsförbud för tobaksprodukter i vårt land. Hela 83 procent svarade att det vore bra med en lag om att tobaksvaror ska förvaras utom synhåll för kunderna på försäljningsställen.
– Det är absolut inte rimligt att Sverige, mot folkviljan, tillåter tobaksindustrin att fortsätta exponera barn och ungdomar för tobak på försäljningsställen, sade då Margaretha Haglund, tobakspolitisk expert hos Tobaksfakta.
– Varje dag som detta nödvändiga beslut skjuts upp leder till att fler unga riskerar att fastna i ett livslångt beroende. Nog borde våra barns hälsa vara viktigare än tobaksindustrins vinstintressen.
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...