Hem / Ny studie bekräftar: Exponeringsförbud minskar rökning
Exponeringsförbud för tobaksprodukter på försäljningsställen minskar rökningen. Den slutsatsen drar forskarna i en ny studie som publiceras av tidskriften Nicotine & Tobacco Research. Studien baseras på en sammanvägning av tidigare undersökningsresultat om effekten av marknadsföring av tobak i butikerna.
Tobaksbolagen satsar merparten av sina marknadsföringspengar på reklam och synlighet där deras produkter säljs. Att förbjuda sådan reklam och lagstifta om att produkterna ska förvaras dolt – exponeringsförbud – har länge betraktats som en effektiv tobaksförebyggande åtgärd. Exponeringsförbud är också en av de åtgärder som världshälsoorganisationen WHO förespråkar i den internationella tobakskonventionen, som Sverige och närmare 180 andra länder har anslutit sig till.
Flera länder har också infört exponeringsförbud för tobaksprodukter för att skydda sina barn och ungdomar från att bli rökare. Bland dessa länder finns Australien, Kanada, Island, Norge, Irland, Finland, Storbritannien och Thailand. Tobaksindustrin ogillar denna inskränkning i sina möjligheter till marknadsföring och brukar bland annat hävda att det inte finns bevis för att åtgärden minskar rökningen.
I den nya undersökningen gick forskare i Nya Zeeland igenom tidigare studier om sambandet mellan marknadsföring av tobak på säljställen och människors tobaksvanor. De fann 22 välgjorda studier som studerat dessa samband. Samtliga visade att exponering av tobak i butiker ökar rökningen. Några av studierna visade också det som kallas dos-responssamband – ju mer butiksexponering desto mer rökning. Det fanns också några studier som visade på att när exponeringen togs bort så minskade rökningen.
Sammanfattningsvis, skriver forskarna, ger genomgången stöd för att behålla de exponeringsförbud som redan införts och att införa liknande lagar på andra håll.
Tobaksfakta – oberoende tankesmedja – undersökte i fjol svenska folkets inställning ett exponeringsförbud för tobaksprodukter i vårt land. Hela 83 procent svarade att det vore bra med en lag om att tobaksvaror ska förvaras utom synhåll för kunderna på försäljningsställen.
– Det är absolut inte rimligt att Sverige, mot folkviljan, tillåter tobaksindustrin att fortsätta exponera barn och ungdomar för tobak på försäljningsställen, sade då Margaretha Haglund, tobakspolitisk expert hos Tobaksfakta.
– Varje dag som detta nödvändiga beslut skjuts upp leder till att fler unga riskerar att fastna i ett livslångt beroende. Nog borde våra barns hälsa vara viktigare än tobaksindustrins vinstintressen.
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...