Hem / Ny rapport: Tobaksindustrins annonser når miljontals barn på sociala medier
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på sociala medier, enligt en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids.
Rapporten, #SponsoredbyBigTobacco, beskriver hur de två tobaksjättarna har riktat in sig på över 60 länder med marknadsföringskampanjer för Velo, en nikotinpåse från British American Tobacco, Vuse, en e-cigarett från British American Tobacco och IQOS, en uppvärmd tobaksprodukt från Philip Morris International.
Marknadsföring på sociala medier för dessa tre varumärken har setts av mer än 385 miljoner personer, inklusive 150 miljoner ungdomar och 16 miljoner tonåringar under 18 år, enligt rapporten.
För att nå unga människor online används direkt produktmarknadsföring från populära Instagram-konton som drivs av tobaksföretag, betald reklam, tävlingar och sport- och musiksponsring.
Enligt rapporten utnyttjar tobaksföretagen också ett stort nätverk av influencers för att marknadsföra sina varumärken online, i direkt överträdelse av Facebooks och Instagrams policyer.
2024-05-02
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...