Hem / Låt 31 maj bli manifestation mot tobaksindustrins marknadsföring!
Nu är det en månad kvar till den internationella Tobaksfria dagen, 31 maj. Världshälsoorganisationen WHO har i år som tema för Tobaksfria dagen valt temat Stoppa all marknadsföring av tobak! (“Ban tobacco advertising, promotion and sponsorship”). Bakgrunden är att alltför få länder idag lever upp till tobakskonventionens rekommendation om stopp för marknadsföring av tobak.
WHOs tobakskonvention, som Sverige ratificerade år 2005, är i artikel 13 mycket tydlig om hur parterna ska arbeta för att stoppa marknadsföringen av tobak. Åtagandet gäller inte enbart traditionell marknadsföring som annonser och stortavlor (som ju är förbjuden i Sverige sedan flera år) utan de i dag dominerade marknadsföringsmetoderna; butiks- och paketreklamen.
I tillämpningsföreskrifterna till artikel 13 i tobakskonventionen rekommenderas länderna att införa bland andra följande åtgärder för att stoppa marknadsföringen av tobak:
När det gäller exponeringsförbud, neutrala paket och självbetjäningsapparater finns inga förbud i Sverige, snarare har Sverige vad gäller de neutrala paketen och exponeringsförbudet arbetat emot sådana regler.Tobaksfakta hoppas att WHOs tobaksfria dag 31 maj ska bli en manifestation mot tobaksindustrins marknadsföringsmetoder så att Sverige också så snart som möjligt lever upp till tobakskonventionens förbud mot all marknadsföring av tobak.
I våra faktablad Om exponeringsförbud och Om neutrala paket hittar du mer information om några av tobaksindustrins vanligaste marknadsföringsmetoder.
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...