Hem / Låt 31 maj bli manifestation mot tobaksindustrins marknadsföring!
Nu är det en månad kvar till den internationella Tobaksfria dagen, 31 maj. Världshälsoorganisationen WHO har i år som tema för Tobaksfria dagen valt temat Stoppa all marknadsföring av tobak! (“Ban tobacco advertising, promotion and sponsorship”). Bakgrunden är att alltför få länder idag lever upp till tobakskonventionens rekommendation om stopp för marknadsföring av tobak.
WHOs tobakskonvention, som Sverige ratificerade år 2005, är i artikel 13 mycket tydlig om hur parterna ska arbeta för att stoppa marknadsföringen av tobak. Åtagandet gäller inte enbart traditionell marknadsföring som annonser och stortavlor (som ju är förbjuden i Sverige sedan flera år) utan de i dag dominerade marknadsföringsmetoderna; butiks- och paketreklamen.
I tillämpningsföreskrifterna till artikel 13 i tobakskonventionen rekommenderas länderna att införa bland andra följande åtgärder för att stoppa marknadsföringen av tobak:
När det gäller exponeringsförbud, neutrala paket och självbetjäningsapparater finns inga förbud i Sverige, snarare har Sverige vad gäller de neutrala paketen och exponeringsförbudet arbetat emot sådana regler.Tobaksfakta hoppas att WHOs tobaksfria dag 31 maj ska bli en manifestation mot tobaksindustrins marknadsföringsmetoder så att Sverige också så snart som möjligt lever upp till tobakskonventionens förbud mot all marknadsföring av tobak.
I våra faktablad Om exponeringsförbud och Om neutrala paket hittar du mer information om några av tobaksindustrins vanligaste marknadsföringsmetoder.
2024-08-01
Tobaksrelaterat skräp är det vanligaste skräpet som hittas på gator och torg. I form av tomma förpackningar kan det bli...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-05-29
När tobak- och nikotinprodukter visas i olika medier blir bruket normaliserat och glamoriserat. Truth Initiative har för femte gången analyserat...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-08
Tobaksbolagen undergräver lagarna för tobaksreklam, flyger under tillsynsmyndigheternas radar och missbrukar de sociala medieplattformarnas regler. Allt för att marknadsföra cigaretter...
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....