Hem / Kraftigt ökat stöd för exponeringsförbud
Stödet från allmänheten för att införa exponeringsförbud för tobaksvaror i Sverige har ökat kraftigt. Det visar en opinionsstudie som genomfördes i början av november på uppdrag av Tobaksfakta – oberoende tankesmedja. I studien tillfrågades ett riksrepresentativt urval på 1 066 personer från 18 år och uppåt om sin inställning i olika tobaksfrågor. 83 procent anser att det vore positivt med en lag om att tobaksvaror ska förvaras utom synhåll för kunderna på försäljningsställen.
Förra gången som Tobaksfakta ställde denna fråga i en opinionsstudie, i februari 2011, var det 70 procent av 1 000 tillfrågade som stödde införande av exponeringsförbud. De nya siffrorna tyder på att stödet inte bara är stort utan på att det också växer. I 2013 års studie, genomförd av undersökningsföretaget Netigate, svarar 45 procent att det vore utmärkt med ett exponeringsförbud medan 38 procent tycker att det vore bra. Att ett exponeringsförbud vore mindre bra tycker 6 procent, 4 procent anser att det vore dåligt och 7 procent vet inte eller har ingen åsikt.
Flera vetenskapliga studier visar att tobaksbolagens reklam på försäljningsställena kan locka barn och ungdomar att röka och snusa. Forskningen visar att exponeringsförbud på säljställen minskar rekryteringen av nya tobakskonsumenter bland unga. Även de som försöker sluta med tobak har hjälp av ett exponeringsförbud, visar forskningen.
Exponeringsförbud är en åtgärd som rekommenderas i riktlinjer till WHOs tobakskonvention. Elva länder har hittills beslutat att införa exponeringsförbud för tobaksprodukter. Bland dessa finns Norge, Finland, Island, Irland och England har infört exponeringsförbud.
– Det är absolut inte rimligt att Sverige, mot folkviljan, tillåter tobaksindustrin att fortsätta exponera barn och ungdomar för tobak på försäljningsställen, säger Margaretha Haglund, tobakspolitisk expert, Tobaksfakta – oberoende tankesmedja.
– Varje dag som detta nödvändiga beslut skjuts upp leder till att fler unga riskerar att fastna i ett livslångt beroende. Nog borde våra barns hälsa vara viktigare än tobaksindustrins vinstintressen.
En svensk statlig utredning lade nyligen fram ett förslag om skärpt tillsyn av marknadsföring och e-handel med alkohol och tobak (SOU 2013:50). I ett remissyttrande över utredningsförslaget tillstyrker Tobaksfakta utredningens förslag, men framhåller att de föreslagna åtgärderna är otillräckliga. Det räcker inte att förbättra tillsynen av reglerna om marknadsföring av tobak, anser Tobaksfakta, utan dessa regler behöver skärpas. Sverige bör, framhåller Tobaksfakta, införa exponeringsförbud och standardiserade (”neutrala”) tobaksförpackningar.
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...