Hem / Greenwashing ny kategori i Unfairtobaccos världskarta
Unfairtobaccos interaktiva världskarta Tobacco Map visar nu även tobaksbolagens greenwash.
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått en ny kategori: greenwashing
Den tyska organisationen Unfairtobacco har på sin webbplats en interaktiv världskarta som de kallar för Tobacco Map. Den har två delar, varav den ena är tobaksindustrins strategier och den andra exempel på alternativa grödor för tobaksodlare. På kartan kan man klicka på olika markeringar och få fram exempel som man sen kan klicka på och läsa mer om.
Delen som handlar om tobaksindustrins strategier har flera kategorier: juridiska hot, politisk påverkan, smuggling, sponsring, marknadsföring och den nya kategorin greenwashing.
Greenwashing, eller grönmålning på svenska, handlar om att företag framställer sig som bättre än de egentligen är när det gäller hållbarhet och miljö.
Ett exempel är när tobaksföretag sponsrar städning i städer eller på stränder och tillhandahålla fickaskkoppar till rökare.
Cigarettfimparna på trottoarer, grönområden och särskilt stränder den mest synliga delen av cigaretternas påverkan på miljön. Därför stödjer cigarettindustrin gärna städning, men håller helst tyst om till exempel den enorma påverkan på klimatet som tobaksodlingens avskogning bidrar till.
2024-05-02
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...