Hem / Forskare: Begränsa reklamen för e-cigaretter
E-cigaretter ger en mindre tillförsel av cancerframkallande ämnen än vanliga cigaretter, men har sannolikt andra allvarliga hälsoeffekter. Ökad användning av e-cigaretter kan dessutom leda till att färre människor slutar röka. Och e-cigaretter ökar risken att unga börjar använda nikotin.
Det är några viktiga slutsatser i en ny kunskapsöversikt om e-cigaretter. Översikten publiceras av forskarna Stanton Glantz, University of California, och David W. Bareham, Lincolnshire Community Health Services NHS Trust, Louth, England, i serien Annual Reviews.
Forskarna går igenom den aktuella kunskapen om e-cigaretter på olika områden. De konstaterar att vuxna använder e-cigaretter av främst tre orsaker: 1/ För att kunna sluta röka. 2/ Som ett hälsosammare alternativ till vanlig rökning, men utan att helt sluta röka tobak. 3/ För att få i sig nikotin där det är förbjudet att röka. Forskningen visar att de flesta som använder e-cigaretter även fortsätter att använda vanliga cigaretter. Stanton Glantz och David W. Bareham anser därför att e-cigaretternas inträde på marknaden faktiskt kan leda till att färre slutar röka än vad som annars skulle ha varit fallet.
När det gäller unga framhåller de att studierna visar att e-cigaretter kan vara en inkörsport till vanlig rökning. En annan viktig iakttagelse är att e-cigaretter verkar locka unga som annars inte skulle ha börjat med nikotin genom att röka vanliga cigaretter. E-cigaretternas popularitet bland unga gör att nikotinmarknaden växer, skriver forskarna.
De har även analyserat studierna om e-cigaretternas hälsoeffekter och konstaterar att dessa produkter gör att användaren får i sig en stor mängd ultrafina partiklar. Så även om cancerrisken är mindre än vid vanlig rökning så ger e-cigaretter en betydande riskökning när det gäller hjärt-kärlsjukdom och andra lungsjukdomar än lungcancer. Risken för dessa sjukdomar är åtminstone 50 procent av den risk som vanliga cigaretter ger.
Baserat på forskningen ger forskarna en rad rekommendationer till lagstiftare:
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-08-01
Tobaksrelaterat skräp är det vanligaste skräpet som hittas på gator och torg. I form av tomma förpackningar kan det bli...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-05-29
När tobak- och nikotinprodukter visas i olika medier blir bruket normaliserat och glamoriserat. Truth Initiative har för femte gången analyserat...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-08
Tobaksbolagen undergräver lagarna för tobaksreklam, flyger under tillsynsmyndigheternas radar och missbrukar de sociala medieplattformarnas regler. Allt för att marknadsföra cigaretter...