Hem / Forskare: Begränsa reklamen för e-cigaretter
E-cigaretter ger en mindre tillförsel av cancerframkallande ämnen än vanliga cigaretter, men har sannolikt andra allvarliga hälsoeffekter. Ökad användning av e-cigaretter kan dessutom leda till att färre människor slutar röka. Och e-cigaretter ökar risken att unga börjar använda nikotin.
Det är några viktiga slutsatser i en ny kunskapsöversikt om e-cigaretter. Översikten publiceras av forskarna Stanton Glantz, University of California, och David W. Bareham, Lincolnshire Community Health Services NHS Trust, Louth, England, i serien Annual Reviews.
Forskarna går igenom den aktuella kunskapen om e-cigaretter på olika områden. De konstaterar att vuxna använder e-cigaretter av främst tre orsaker: 1/ För att kunna sluta röka. 2/ Som ett hälsosammare alternativ till vanlig rökning, men utan att helt sluta röka tobak. 3/ För att få i sig nikotin där det är förbjudet att röka. Forskningen visar att de flesta som använder e-cigaretter även fortsätter att använda vanliga cigaretter. Stanton Glantz och David W. Bareham anser därför att e-cigaretternas inträde på marknaden faktiskt kan leda till att färre slutar röka än vad som annars skulle ha varit fallet.
När det gäller unga framhåller de att studierna visar att e-cigaretter kan vara en inkörsport till vanlig rökning. En annan viktig iakttagelse är att e-cigaretter verkar locka unga som annars inte skulle ha börjat med nikotin genom att röka vanliga cigaretter. E-cigaretternas popularitet bland unga gör att nikotinmarknaden växer, skriver forskarna.
De har även analyserat studierna om e-cigaretternas hälsoeffekter och konstaterar att dessa produkter gör att användaren får i sig en stor mängd ultrafina partiklar. Så även om cancerrisken är mindre än vid vanlig rökning så ger e-cigaretter en betydande riskökning när det gäller hjärt-kärlsjukdom och andra lungsjukdomar än lungcancer. Risken för dessa sjukdomar är åtminstone 50 procent av den risk som vanliga cigaretter ger.
Baserat på forskningen ger forskarna en rad rekommendationer till lagstiftare:
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...