Hem / Ny rapport avslöjar tobaksindustrins metoder i Latinamerika
Health is not negociable (Hälsan är inte förhandlingsbar) heter en nyreviderad rapport om tobaksindustrins försök att undergräva det tobaksförebyggande arbetet i Latinamerika. Med fallstudier från sju länder belyser rapporten industrins strategier för att stoppa nya lagar och andra åtgärder som kan minska tobaksbruket. Rapporten har tagits fram genom ett samarbete mellan frivilligorganisationer i tolv latinamerikanska länder och visar också frivilligsektorns insatser för att bekämpa industrin.
”Frivilligorganisationerna kommer beslutsamt att fortsätta arbetet för att hindra tobaksindustrin från att underminera hälsopolitiken”, skriver Mariela Alderete, Argentina, bland annat vice chef för den latinamerikanska hjärtfonden, i rapporten.
Redan 2010 inleddes ett regionalt projekt för att dra fram tobaksindustrins påverkan i ljuset. Då handlade det om fyra av länderna. Utgångspunkt var bland annat den internationella tobakskonventionens artikel 5.3 som kräver att alla länder skyddar sin folkhälsopolitik från påverkan från tobaksindustrin och dess allierade.
Den rapport med fallstudier som publicerades då har nu reviderats och utökats med ytterligare tre länder. Vi får läsa om hur industrin i land efter land har gjort sitt yttersta för att förhindra lagstiftning som kan motverka sjukdom och död på grund av tobak.
En av fallstudierna handlar exempelvis om Brasilien, som var först i världen med att försöka förbjuda attraktiva smaktillsatser i tobaksprodukter. Redan 2010 lades ett sådant lagförslag. Tobaksindustrin har dock hittills lyckats stoppa den nya lagen från att träda i kraft med hjälp främst av olika rättsliga åtgärder, en av tobaksindustrins favoritstrategier.
Från Argentina, Mexiko, Colombia, Chile, Peru och Uruguay kommer liknande rapporter.
Läs publikationen här.
2024-05-02
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...