Hem / WHO på Tobaksfria dagen: Förbjud all marknadsföring av tobak!
I dag uppmärksammas den internationella Tobaksfria dagen, World No Tobacco Day, över hela världen. Världshälsoorganisationen WHO gör det genom en uppmaning till alla länder: Förbjud all marknadsföring av tobak!
– Regeringar måste göra det till sin topprioritet att stoppa tobaksindustrins skamlösa manipulation, särskilt av unga människor och av kvinnor, för att rekrytera nästa generation av nikotinister, säger WHOs generalsekreterare Margaret Chan.
Tobaksbruk och passiv rökning dödar nästan sex miljoner människor om året i världen. I Sverige dör varje år omkring 6 600 personer av eget och andras tobaksbruk.
Förbud mot tobaksreklam och andra former av marknadsföring av tobak (exempelvis att tobaksbolag sponsrar kultur, sport eller sociala satsningar) är en av de mest effektiva åtgärderna för att minska tobakskonsumtionen. Forskning visar, enligt WHO, när ungdomar experimenterar med tobak så beror det i ungefär en tredjedel av fallen på tobaksreklam eller annan marknadsföring. I världen som helhet utsätts 78 procent av ungdomarna i åldrarna 13-15 år regelbundet för marknadsföring av tobak.
– Tobaksanvändning ligger i toppen av listan över hot mot världshälsan och är samtidigt helt förebyggbart, framhåller Margaret Chan.
En WHO-rapport som kom 2011 visade att endast 19 länder (med sex procent av jordens befolkning) hade totala förbud mot all marknadsföring av tobak. Över en tredjedel av världens länder hade mycket svaga begränsningar av marknadsföringen eller inga alls.
Sedan dess har läget förbättrats något i takt med att allt fler länder inför nya lagar för att leva upp till den internationella Tobakskonventionen. Konventionen har ratificerats av 176 länder (Sverige 2005) och säger bland annat att länderna ska införa heltäckande förbud mot marknadsföring av tobak.
Ett viktigt steg i att begränsa marknadsföringen är exponeringsförbud – tobaksprodukter får inte exponeras där de säljs utan ska förvaras utom synhåll för kunderna. Exponeringsförbud har införts i Australien, Kanada, Finland, Irland, Nepal, Nya Zeeland, Norge, Palau och Panama. Australien har dessutom infört neutrala, standardiserade cigarettpaket, ett steg som även Irland planerar att ta nästa år.
I Sverige planeras varken exponeringsförbud eller neutrala paket.
– Statens folkhälsoinstitut lade redan i Folkhälsopolitisk rapport 2010, fram förslaget att förbjuda all marknadsföring av tobaksprodukter, säger Matt Richardson, avdelningschef på Statens folkhälsoinstitut.
– WHO:s internationella tobakskonvention, som Sverige tillsammans med 175 andra länder förbundit sig att följa, är ett viktigt hjälpmedel i arbetet med att få till detta.
Länk till en WHO-video om Tobaksfria dagen
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...