Hem / Vanligt med positiv skildring av tobaksbruk i streamingtjänsterna
Foto: Pixabay
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research Group vid University of Bath i Storbritannien.
Tobacco Control Research Group har undersökt hur ofta och på vilket sätt tobak visas på Netflix, Amazon Prime och Hulu, som tillsammans har uppemot 150 miljoner användare. Nästan 75 procent av de analyserade serierna innehöll minst en skildring av tobaksbruk och i nästan hälften av fallen skildrades tobaksanvändningen som något roligt, coolt eller sexigt.
Det finns stränga begränsningar för hur och var tobaksföretag kan marknadsföra sina produkter. Men publiken, och särskilt ungdomar, utsätts fortfarande för positiva skildringar av tobaksanvändning på tv, film, internet och i sociala medier. Det innebär en potentiell hälsorisk och särskilt i låg- och medelinkomstländer, där publiken inte får lika mycket information om risker med tobaksbruk, enligt en artikel på universitetets webbplats.
Forskning visar att bilder av rökande människor på till exempel tv ger vilseledande positiva intryck av rökning. Ökad exponering för tobak är kopplat till högre tobaksanvändning bland ungdomar. Kändisar och filmstjärnor kan påverka den unga publiken och deras attityder till rökning.
Streamingtjänsterna har en roll att spela för att bekämpa spridningen av positiva tobaksbudskap, skriver artikelförfattaren. Det skulle också internationella riktlinjer kring tobaksexponering i nya medier, vilka även skulle minska potentiella hälsorisker, särskilt för unga.
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...