Hem / Vad tobaksbolagen gör = något annat än vad de säger
Foto: Istock
När tobaksbolagen säger att de ska lösa cigarettepidemin med sina nya elektroniska produkter fortsätter de i själva verket att sälja cigaretter samtidigt som de riktar in sig på unga människor med nya beroendeframkallande produkter.
Ett nytt blogginlägg på nätverkets STOP:s webbplats tar upp tobaksbolagens två sidor: vad de säger att de ska göra – och vad de sedan i själva verket gör.
Inlägget djupdyker i flera ämnen, som till exempel tobaksindustrins hållning till barnarbete, som den säger att den fördömer, medan den fortsätter att vidmakthåller de förhållanden som leder till barnarbete.
2025-02-02
För att hindra barn från rökning säljs cigaretter vanligtvis i förpackningar om minst 20 stycken. Ett tobaksbolag Sudan ville dock...
2025-02-01
Nio återförsäljare och en tillverkare av e-cigaretter som ser ut att ha liknande smart teknik som till exempel finns i...
2025-01-15
En ny kartläggning visar de olika former av hot som bland annat de som arbetar för olika former av reglering...
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...