Hem / Vad tobaksbolagen gör = något annat än vad de säger
Foto: Istock
När tobaksbolagen säger att de ska lösa cigarettepidemin med sina nya elektroniska produkter fortsätter de i själva verket att sälja cigaretter samtidigt som de riktar in sig på unga människor med nya beroendeframkallande produkter.
Ett nytt blogginlägg på nätverkets STOP:s webbplats tar upp tobaksbolagens två sidor: vad de säger att de ska göra – och vad de sedan i själva verket gör.
Inlägget djupdyker i flera ämnen, som till exempel tobaksindustrins hållning till barnarbete, som den säger att den fördömer, medan den fortsätter att vidmakthåller de förhållanden som leder till barnarbete.
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...