Hem / PMI driver rökfrihetskampanj – men intäkterna kommer från cigaretter
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en kampanj om detta. Samtidigt kommer företagets intäkter till stor del från tillverkning och försäljning av miljarder cigaretter varje år.
Det var 2019 som Philip Morris International lanserade kampanjen ”Unsmoke Your World”. Under det första året av sin kampanj lanserade PMI ett nytt cigarettmärke med hög tjär- och nikotinhalt i Indonesien, utökade produktionskapaciteten för cigaretter i Uzbekistan och marknadsförde och sålde smaksatta cigaretter på en ungdomsinriktad musikfestival i Argentina.
Är det möjligt för ett företag att ”leverera en rökfri framtid” om man som PMI fortsätter att tillverka och sälja miljarder cigaretter per år, marknadsföra dem för unga människor runt om i världen och bekämpa beprövad politik som faktiskt skulle minska rökningen?
Ett nytt blogginlägg på nätverket STOP:s webbplats resonerar kring PMI:s hyckleri.
2024-06-25
I ett intressant inslag på The Newsmakers Youtubekanal debatteras om e-cigaretter är ett hälsosammare alternativ till rökning. Deltar gör bland...
2024-06-20
Fossilindustrin, tobaksindustrin, alkoholindustrin och livsmedelsindustrin är helt eller delvis ansvariga för 2,7 miljoner dödsfall i Europa. Det skriver WHO i...
2024-06-18
I Storbritannien förbereds en lag om en rökfri generation. Politiker, media och hälso- och sjukvården måste vara medvetna och förutse...
2024-05-28
För andra gången på kort tid har USA:s president Joe Biden senarelagt planen att förbjuda mentolcigaretter. Beslut kan vara ett...
2024-05-09
Medscape, en ledande medicinskt informationssajt, har nya kurser om rökavvänjning som finansieras av Philip Morris International (PMI). Webbplatsen uppmanas nu...
2024-05-02
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...