Hem / Tv-serien Mad Men säljer miljarder cigaretter
Den amerikanska tv-serien Mad Men har genom sin exponering av cigaretten Lucky Strike ökat försäljningen av detta cigarettmärke med tio miljarder paket per år.
Serien startade i USA år 2007 då tobaksjätten British American Tobacco sålde 23 miljarder paket av Lucky Strike. Förra året sålde företaget 33 miljarder.
Mad Men handlar om reklambyrån Sterling Cooper Draper Pryce på Manhattan i New York och utspelas under 1960-talet. Handlingen präglas av turbulenta relationer mellan personerna på reklambyrån med en livsstil som rymmer ständig kedjerökning av Lucky Strike och en omfattande alkoholkonsumtion på byråns parties.
Engelska lungfonden, British Lung Foundation, slår nu larm om det uppenbara sambandet mellan exponeringen av Lucky Strike och den enorma försäljningsökningen av cigarettmärket. Ökningen visar hur effektivt exponering av cigaretter i tv-serier säljer.
Doktor Penny Woods, från Lungfonden, säger till tidningen The Telegraph att program som Mad Men med framgångsrika män i eleganta kostymer som kedjeröker bevarar och förstärker föreställningen att det är ”coolt” att röka.
– Genom åtgärder som reklamförbud och rökfria miljöer har rökningen minskat bland de unga, och det vore sorgligt om glamorisering av rökning i tv vänder på den utvecklingen.
– En lämplig åtgärd är att införa neutrala cigarettpaket så att i varje fall märkesloggorna som gör det möjligt att identifiera ett speciellt märke försvinner.
Mad Men visas i många länder. I Sverige visas den av Kanal 9. Den sjätte säsongen började i april i år. Den sjunde och sista omgången är uppdelad för sändning under våren 2014 och våren 2015.
2024-08-01
Tobaksrelaterat skräp är det vanligaste skräpet som hittas på gator och torg. I form av tomma förpackningar kan det bli...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-05-29
När tobak- och nikotinprodukter visas i olika medier blir bruket normaliserat och glamoriserat. Truth Initiative har för femte gången analyserat...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-08
Tobaksbolagen undergräver lagarna för tobaksreklam, flyger under tillsynsmyndigheternas radar och missbrukar de sociala medieplattformarnas regler. Allt för att marknadsföra cigaretter...
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....