Serien startade i USA år 2007 då tobaksjätten British American Tobacco sålde 23 miljarder paket av Lucky Strike. Förra året sålde företaget 33 miljarder.

Mad Men handlar om reklambyrån Sterling Cooper Draper Pryce på Manhattan i New York och utspelas under 1960-talet. Handlingen präglas av turbulenta relationer mellan personerna på reklambyrån med en livsstil som rymmer ständig kedjerökning av Lucky Strike och en omfattande alkoholkonsumtion på byråns parties.

Engelska lungfonden, British Lung Foundation, slår nu larm om det uppenbara sambandet mellan exponeringen av Lucky Strike och den enorma försäljningsökningen av cigarettmärket. Ökningen visar hur effektivt exponering av cigaretter i tv-serier säljer.

Doktor Penny Woods, från Lungfonden, säger till tidningen The Telegraph att program som Mad Men med framgångsrika män i eleganta kostymer som kedjeröker bevarar och förstärker föreställningen att det är ”coolt” att röka.

– Genom åtgärder som reklamförbud och rökfria miljöer har rökningen minskat bland de unga, och det vore sorgligt om glamorisering av rökning i tv vänder på den utvecklingen.

– En lämplig åtgärd är att införa neutrala cigarettpaket så att i varje fall märkesloggorna som gör det möjligt att identifiera ett speciellt märke försvinner.

Mad Men visas i många länder. I Sverige visas den av Kanal 9. Den sjätte säsongen började i april i år. Den sjunde och sista omgången är uppdelad för sändning under våren 2014 och våren 2015.

Läs vidare