Hem / Tv-serien Mad Men säljer miljarder cigaretter
Den amerikanska tv-serien Mad Men har genom sin exponering av cigaretten Lucky Strike ökat försäljningen av detta cigarettmärke med tio miljarder paket per år.
Serien startade i USA år 2007 då tobaksjätten British American Tobacco sålde 23 miljarder paket av Lucky Strike. Förra året sålde företaget 33 miljarder.
Mad Men handlar om reklambyrån Sterling Cooper Draper Pryce på Manhattan i New York och utspelas under 1960-talet. Handlingen präglas av turbulenta relationer mellan personerna på reklambyrån med en livsstil som rymmer ständig kedjerökning av Lucky Strike och en omfattande alkoholkonsumtion på byråns parties.
Engelska lungfonden, British Lung Foundation, slår nu larm om det uppenbara sambandet mellan exponeringen av Lucky Strike och den enorma försäljningsökningen av cigarettmärket. Ökningen visar hur effektivt exponering av cigaretter i tv-serier säljer.
Doktor Penny Woods, från Lungfonden, säger till tidningen The Telegraph att program som Mad Men med framgångsrika män i eleganta kostymer som kedjeröker bevarar och förstärker föreställningen att det är ”coolt” att röka.
– Genom åtgärder som reklamförbud och rökfria miljöer har rökningen minskat bland de unga, och det vore sorgligt om glamorisering av rökning i tv vänder på den utvecklingen.
– En lämplig åtgärd är att införa neutrala cigarettpaket så att i varje fall märkesloggorna som gör det möjligt att identifiera ett speciellt märke försvinner.
Mad Men visas i många länder. I Sverige visas den av Kanal 9. Den sjätte säsongen började i april i år. Den sjunde och sista omgången är uppdelad för sändning under våren 2014 och våren 2015.
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...