Hem / Tobakspengar bakom rapport om neutrala paket
Den engelska tankesmedjan the Adam Smith Institute förfäktar i en nypublicerad rapport att regeringens planer på att införa neutrala cigarettpaket i landet inte kommer att minska tobakskonsumtionen och ge de förbättringar av folkhälsan som förväntas.
Rapporten publiceras en kort tid innan den engelska regeringen inleder en öppen konsultation under tre månader om förslaget om neutrala förpackningar.
Institutet företräder i sin rapport helt och hållet tobaksindustrins intressen, skriver generalsekreteraren Deborah Arnott i ett pressmeddelande från den engelska organisationen Action on Smoking and Health, ASH.
I en radiodebatt med författaren av rapporten konstaterade hon att tobaksindustrin bidrar till finansieringen av the Adam Smith Institute, något som dess företrädare medgav.
Det finns dessutom dokument från 1992 som visar att den europeiska tobaksindustrin anslog medel till institutet för att genomföra ett projekt avsett att motverka lagar om reklamförbud i Europa.
Bland de påståenden som är vanliga från tobaksbolagen och som institutet framför är att det saknas bevis för att färger och varumärken på cigarettpaketen lockar till rökning eller påverkar andelen rökare.
Deborah Arnott slår fast att bolagens glittriga förpackningar är gjorda för att locka ungdomar att börja röka och att det finns en rad bevis världen runt för att neutrala paket ter sig mindre tilltalande och förstärker effekten av stora bildvarningar.
Ett vanligt argument från industrin är att neutrala paket ökar risken för piratkopior eftersom de skulle vara lättare att kopiera, vidare att smugglingen skulle öka. Det påstår även institutet.
Svaret är att nuvarande förpackningar är lika lätta att kopiera och att det inte finns några bevis för ökad smuggling om man inför neutrala paket.
The Adam Smith Institute oroar sig också för att ett beslut om neutrala förpackningar ska få en ”dominoeffekt” så att även andra produkter som t ex alkohol och fett måste förpackas neutralt. Svaret på det är att reklamförbud för tobak infördes i Storbritannien för nio år sedan och fortfarande är reklam för alkohol tillåten.
Institutets företrädare i radiodebatten sa att ”neutrala förpackningar är den mest absurda, nedlåtande och kontraproduktiva åtgärd som någonsin förts fram under den falska förevändningen av folkhälsa”.
Varför är tobaksindustrin och deras allierade så hämningslöst emot neutrala förpackningar om de inte är rädda för att det skulle fungera? Det är inte oväntat att the Adam Smith Institute går på tobaksindustrins linje, men de borde vara mer öppna om sina förbindelser med den industrin, säger Deborah Arnott.
Källor: Action on Smoking and Health och British Medical Journal, 2012;344
2025-01-15
En ny kartläggning visar de olika former av hot som bland annat de som arbetar för olika former av reglering...
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...