Hem / Tobakspengar bakom rapport om neutrala paket
Den engelska tankesmedjan the Adam Smith Institute förfäktar i en nypublicerad rapport att regeringens planer på att införa neutrala cigarettpaket i landet inte kommer att minska tobakskonsumtionen och ge de förbättringar av folkhälsan som förväntas.
Rapporten publiceras en kort tid innan den engelska regeringen inleder en öppen konsultation under tre månader om förslaget om neutrala förpackningar.
Institutet företräder i sin rapport helt och hållet tobaksindustrins intressen, skriver generalsekreteraren Deborah Arnott i ett pressmeddelande från den engelska organisationen Action on Smoking and Health, ASH.
I en radiodebatt med författaren av rapporten konstaterade hon att tobaksindustrin bidrar till finansieringen av the Adam Smith Institute, något som dess företrädare medgav.
Det finns dessutom dokument från 1992 som visar att den europeiska tobaksindustrin anslog medel till institutet för att genomföra ett projekt avsett att motverka lagar om reklamförbud i Europa.
Bland de påståenden som är vanliga från tobaksbolagen och som institutet framför är att det saknas bevis för att färger och varumärken på cigarettpaketen lockar till rökning eller påverkar andelen rökare.
Deborah Arnott slår fast att bolagens glittriga förpackningar är gjorda för att locka ungdomar att börja röka och att det finns en rad bevis världen runt för att neutrala paket ter sig mindre tilltalande och förstärker effekten av stora bildvarningar.
Ett vanligt argument från industrin är att neutrala paket ökar risken för piratkopior eftersom de skulle vara lättare att kopiera, vidare att smugglingen skulle öka. Det påstår även institutet.
Svaret är att nuvarande förpackningar är lika lätta att kopiera och att det inte finns några bevis för ökad smuggling om man inför neutrala paket.
The Adam Smith Institute oroar sig också för att ett beslut om neutrala förpackningar ska få en ”dominoeffekt” så att även andra produkter som t ex alkohol och fett måste förpackas neutralt. Svaret på det är att reklamförbud för tobak infördes i Storbritannien för nio år sedan och fortfarande är reklam för alkohol tillåten.
Institutets företrädare i radiodebatten sa att ”neutrala förpackningar är den mest absurda, nedlåtande och kontraproduktiva åtgärd som någonsin förts fram under den falska förevändningen av folkhälsa”.
Varför är tobaksindustrin och deras allierade så hämningslöst emot neutrala förpackningar om de inte är rädda för att det skulle fungera? Det är inte oväntat att the Adam Smith Institute går på tobaksindustrins linje, men de borde vara mer öppna om sina förbindelser med den industrin, säger Deborah Arnott.
Källor: Action on Smoking and Health och British Medical Journal, 2012;344
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...