Hem / Tobaksindustrin betalar butiker i Holland för att runda exponeringsförbudet
Tobaksindustrin rundar exponeringsförbudet mot tobaksprodukter i Nederländerna genom att göra illegala inbetalningar till butikerna, enligt Dutch News.
Tio olika tobaksföretag har gjort olagliga betalningar till holländska stormarknader för att uppmuntra dem att visa och sälja tobaksprodukter på ett visst sätt, enligt den nederländska livsmedels- och produktsäkerhetsnämnden.
Betalningarna har varierat mellan 10 000 euro och 2 miljoner euro per år (en euro motsvarar cirka elva kronor). Tobaksföretagen kommer nu att få böta mellan 45 000 och 450 000 euro.
–Det är extremt oroande att stormarknadskedjor får betalning från tobaksproducenter för att främja försäljning av cigaretter och tillhörande produkter, sa Paul Blokhuis, hälsominister, vid en briefing för ledamöter i parlamentet.
Läs mer på dutchnews.nl
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...