Hem / Tobaksfakta invald i European Network for Smoking Prevention
TOBAKSFAKTA
– Tobaksindustrin är global, och deras metoder är desamma överallt, så därför är det viktigt att Tobaksfakta deltar i det här europeiska samarbetet och tar tillfället i akt att utbyta erfarenheter med våra europeiska kollegor. Vi stöter på ungefär samma hinder i alla länder; tobaksindustrins lobbying i kombination med ointresserade beslutsfattare resulterar i en dålig implementering av Tobakskonventionen, säger hon.
ENSP:s utbildningskonferens samlade i år runt 100 deltagare från 30 länder. Fokus för erfarenhetsutbyten låg den här gången på två aktuella områden; rökfria miljöer och nya tobaksprodukter. Margaretha Haglund var inbjuden för att föreläsa om ytterligare ett viktigt område – genusaspekten av tobaksbruk.
– Tobakskonventionen slår fast att genusaspekten måste tas i beaktande i alla delar av det tobakspreventiva arbetet, även i forskningen som bedrivs. Men inom det här området kommer det att krävas mer stöd från såväl Konventionssekretariatet som civila samhället, för att vi ska få se en implementering i länderna, tror Margaretha Haglund.
Platsen för årets konferens var Wien, och den valdes eftersom Österrike i jämförelse med alla andra EU-länder har den absolut sämsta tobakspolitiken, berättar Margaretha Haglund. Här är andelen dagligrökare den allra högsta i EU, 30 procent, och cigarettpriset i Österrike är också en av EU:s lägsta.
The European Network for Smoking and Tobacco Prevention (ENSP) är en internationell ideell organisation som arbetar för ett tobaksfritt Europa till år 2040, och för att tobakskonventionen skagenomföras i Europa senast 2020.
Nätverket stimulerar erfarenhetsutbyte och kunskapsutveckling i tobaksfrågor mellan organisationer som arbetar med frågan i Europa. Genom att samordna aktiviteter över nationsgränser så hoppas man bidra till att skapa större samstämmighet bland rökningsåtgärder och att främja en omfattande politik för tobakskontroll på både nationell och europeisk nivå.
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-06-29
Två av världens största tobaksföretag marknadsför smaksatta cigaretter nära skolor i Peru, trots att tobaksreklam är förbjudet i skolors närhet....
2022-06-06
Flera tillverkare av cigarrer/cigariller och vattenpipa använde Black Lives Matter i sin reklam. Det framgår av en ny artikel på...
2022-06-04
Enligt en ny rapport från universitet i Kenya och Kanada skulle tobaksbönder i Kenya tjäna mycket mer pengar på att...
2022-06-02
Betalda demonstranter, skrämseltaktik och gratis luncher. Det är några av den amerikanska tobakslobbyns aktiviteter för att få behålla mentolcigaretterna på...
2022-05-29
Redog, en räddningsorganisation inom det schweiziska Röda Korset, har tagit emot bidrag från tobaksindustrin sedan 2011.
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...
2022-04-07
I mars fyllde den vetenskapliga BMJ-tidskriften Tobacco Control 30 år. Med anledning av jubileet ägnas den senaste utgåvan åt vad...
2022-03-27
Japans statligt stödda tobaksföretag Japan Tobacco International (JTI) ska avbryta planerade investeringar i Ryssland. Företaget kommer också att sluta marknadsföra...