Hem / Tobaken borta från hyllorna i England
Sedan i fredags råder exponeringsförbud för tobaksvaror även i England. Förbudet gäller stormarknader och större livsmedelsbutiker. Tobaksvaror får inte längre skyltas på hyllorna utan ska förvaras i stängda skåp.
I mindre butiker och i kiosker dröjer genomförandet av exponeringsförbudet till år 2015.
Den nya lagstiftningens främsta syfte är att skydda barn och ungdomar mot marknadsföring av tobak. Skyltning med färgrika, attraktivt designade paket i butikerna – gärna vid kassorna och nära godiset – är i Sverige och många andra länder nu ett av tobaksbolagens främsta vapen i kampen för att skaffa nya kunder.
Tobaksindustrin har gjort hårt motstånd mot det engelska exponeringsförbudet och hotade länge med att dra lagstiftarna inför domstol.
England följer nu i spåren av ett flertal länder som redan infört exponeringsförbud. Bland dessa länder finns Norge, Island, Irland, Finland, Thailand och Kanada. Tobaksindustrin brukar hävda att det saknas bevis för att exponeringsförbud får färre unga att röka, men från flera av de länder som infört exponeringsförbud rapporteras mycket goda erfarenheter.
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...