Hem / Svenska barnläkare varnar USA för snuset
I dag och i morgon pågår ett hårdbevakat möte hos den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA (Food and Drug Administration). En FDA-kommitté diskuterar en ansökan från snustillverkaren Swedish Match om att få marknadsföra sitt snus som en ”modified risk tobacco product” – en mindre hälsofarlig tobaksprodukt (än cigaretter).
Inför beslutet har synpunkter kommit in till FDA från en rad experter och organisationer i USA och Norden. Bland andra Svenska barnläkarföreningen har skrivit till den amerikanska myndigheten. Barnläkarna framhåller att svenska befolkningsstudier visat att snusande under graviditet innebär en lång rad allvarliga risker för barnet. Om kvinnan snusar under graviditeten ökar risken för att barnet föds för tidigt samt risken för dålig fosterutveckling, låg födelsevikt, dödfödsel, plötslig spädbarnsdöd och missbildningen läpp-gomspalt. Riskerna för barnet är lika stora som om mamman röker, skriver barnläkarföreningen.Dessutom ökar snusande risken för havandeskapsförgiftning, vilket inte gäller rökning.
Barnläkarna framhåller också att snusande hos tonåringar är starkt kopplat till att senare börja röka.
Mot bakgrund av detta anser barnläkarföreningen att riskerna med att snusa är betydande för gravida och för ungdomar.
Även Socialstyrelsens generaldirektör Lars-Erik Holm har skrivit till FDA. Han återger de slutsatser som han och hans kollegor i Finland, Norge, Danmark och Island publicerade 2009. De kom då fram till att det saknas stöd för att snus kan minska tobaksskadorna och att skandinaviskt snus inte ska ses som en rökavvänjningsprodukt. Snus räddar inte liv, utan bara tobaksindustrin, ansåg de nordiska hälsodirektörerna då och Lars-Erik Holm framhåller att slutsatsen fortfarande gäller 2015. Inga vetenskapliga bevis som säger motsatsen har kommit fram, skriver han.
Swedish Match ser en stor affärsmöjlighet i att kunna marknadsföra snuset på den amerikanska marknaden som ett hälsosammare alternativ och med nedtonade hälsovarningar. Bolaget sätter därför starka förhoppningar till att FDA för första gången ska godkänna en ansökan om att klassa en tobaksprodukt som mindre farlig.
Under torsdagen pågår en expertutfrågning om snuset hos FDA-kommittén. Mötet går att följa på denna länk. I morgon fredag kommer mötet att avslutas med omröstningar om vad kommittén ska råda FDA att svara på Swedish Matchs ansökan.
FDA betonar i sin information att tobaksbolag som vill få sina produkter klassade som mindre farliga måste kunna bevisa att produkten både minskar sjukdomsrisken för enskilda användare och gynnar hälsan hos hela befolkningen. FDA har hittills aldrig beviljat en sådan ansökan. Utgången av Swedish Matchs ansökningsprocess följs nu noga av andra snustillverkare liksom av tillverkare av tuggtobak och e-cigaretter.
Här kan du ladda ned vårt faktabladOm snuset.
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.