Hem / Schweiz överväger skärpta regler för tobaksreklam
Det schweiziska parlamentet diskuterar för närvarande skärpta begränsningar av reklam för tobaksvaror. Bakgrunden är ett folkinitiativ som kräver ett radikalt reklamförbud för att skydda barn.
Schweiz nuvarande tobakslagar är några av de mest liberala i världen. Lagförslaget som nu diskuteras kom till från ett folkinitiativ för att skydda barn och ungdomar från tobaksreklam med över 100 000 underskrifter. Initiativet stöds av en bred allians av hälsoorganisationer.
Schweiz har hittills valt att inte begränsa tobaksreklam riktad mot unga människor, vilket gör det till en liten grupp länder som inte har ratificerat WHO:s ramkonvention om tobakskontroll, tobakskonventionen i dagligt tal. Den schweiziska regeringen signerade konventionen 2004, vilket innebär att landet uttalade sin avsikt att ansluta sig enligt vad konventionen föreskriver.
Dock hör Schweiz till ett fåtal länder, däribland USA, Argentina, Haiti och Marocko, som inte har ratificerat konventionen. Att ratificera innebär att landet lämnar in ett underlag till FN–systemet om hur man ska införa det som konventionen föreskriver, till exempel ändra lagstiftning.
Rökning är i Schweiz fortfarande den främsta orsaken till dödsfall som går att förebygga. Tjugosju procent av befolkningen över 15 år röker.
Tobaksindustrigiganter som Philip Morris International, British American Tobacco och Japan Tobacco har sina huvudkontor i Schweiz.
Läs mer här
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-08-01
Tobaksrelaterat skräp är det vanligaste skräpet som hittas på gator och torg. I form av tomma förpackningar kan det bli...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-05-29
När tobak- och nikotinprodukter visas i olika medier blir bruket normaliserat och glamoriserat. Truth Initiative har för femte gången analyserat...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-08
Tobaksbolagen undergräver lagarna för tobaksreklam, flyger under tillsynsmyndigheternas radar och missbrukar de sociala medieplattformarnas regler. Allt för att marknadsföra cigaretter...