Hem / Schweiz överväger skärpta regler för tobaksreklam
Det schweiziska parlamentet diskuterar för närvarande skärpta begränsningar av reklam för tobaksvaror. Bakgrunden är ett folkinitiativ som kräver ett radikalt reklamförbud för att skydda barn.
Schweiz nuvarande tobakslagar är några av de mest liberala i världen. Lagförslaget som nu diskuteras kom till från ett folkinitiativ för att skydda barn och ungdomar från tobaksreklam med över 100 000 underskrifter. Initiativet stöds av en bred allians av hälsoorganisationer.
Schweiz har hittills valt att inte begränsa tobaksreklam riktad mot unga människor, vilket gör det till en liten grupp länder som inte har ratificerat WHO:s ramkonvention om tobakskontroll, tobakskonventionen i dagligt tal. Den schweiziska regeringen signerade konventionen 2004, vilket innebär att landet uttalade sin avsikt att ansluta sig enligt vad konventionen föreskriver.
Dock hör Schweiz till ett fåtal länder, däribland USA, Argentina, Haiti och Marocko, som inte har ratificerat konventionen. Att ratificera innebär att landet lämnar in ett underlag till FN–systemet om hur man ska införa det som konventionen föreskriver, till exempel ändra lagstiftning.
Rökning är i Schweiz fortfarande den främsta orsaken till dödsfall som går att förebygga. Tjugosju procent av befolkningen över 15 år röker.
Tobaksindustrigiganter som Philip Morris International, British American Tobacco och Japan Tobacco har sina huvudkontor i Schweiz.
Läs mer här
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...