Hem / Rökning i ungdomsfilmer går upp igen
Under några år har rökningen minskat i amerikanska ungdomsfilmer. Nu har denna glädjande trend brutits. Mellan 2010 och 2011 ökade antalet rökscener i dessa filmer med 34 procent, visar en ny studie.
Det är vetenskapligt väl bevisat att ungdomar påverkas av att se rökning på bio och i TV. Den ena studien efter den andra har konstaterat ett tydligt samband mellan hur mycket filmrökning en ung person sett och personens risk att börja röka. Det amerikanska hälsodepartementet har satt som mål att minska ungdomars exponering för rökning på vita duken och flera stora filmbolag har antagit policydokument om att minska antalet rökscener i filmerna.
Mot denna bakgrund följer en forskargrupp utvecklingen på området. I den nu aktuella studien granskades alla de 134 biofilmer som låg på tio-i-topplistan över de mest sedda i USA under minst en vecka 2011. Forskarna räknade antalet tillfällen i varje film där en skådespelare röker eller använder tobak på annat sätt.
Under åren 2005-2010 minskade rökningen i filmerna. Men 2010-2011 ökade den igen och allra mest i ungdomsfilmerna. Den genomsnittliga ökningen var sju procent och ökningen i ungdomstillåtna filmer var 34 procent.
”Resultatet understryker behovet av att modernisera systemet för åldersklassificering av filmer”, skriver forskarna.
”Filmer som visar tobaksbruk bör enbart visas för vuxna och ungdomsfilmer bör hållas tobaksfria”.
Länk till studien
https://www.cdc.gov/pcd/issues/2012/pdf/12_0170.pdf
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...