Hem / Omfattande marknadsföring av tobak på Facebook
Tobaksprodukter marknadsförs och säljs via obetalt innehåll på Facebook, trots att Facebook har en policy mot marknadsföring av tobak. Policyn förbjuder betalda tobaksannonser, men forskare från Stanford University School of Medicine har hittat omfattande marknadsföring via sponsrade Facebooksidor.
Studien är publicerad online av BMJ Tobacco Control. Forskarna fann och analyserade 108 företagssponsrade Facebooksidor för ledande märken av cigarrer, e-cigaretter, vattenpipstobak och rökfri tobak. På över hälften av dessa sidor hittade forskarna köp nu”-knappar eller andra metoder som tillåter Facebookanvändaren att köpa produkterna. Omkring två tredjedelar av sidorna innehöll reklamerbjudanden som kuponger och rabatter och på alla utom en av sidorna fanns det bilder av tobaksprodukterna. Trots Facebooks egna regler om åldersgränser och trots lagstiftning i olika länder hade färre än hälften av de analyserade sidorna någon strategi för att motverka besök av personer under 18 år.
När det gäller vanliga cigaretter såg forskarna att marknadsföringen på Facebook gick via onlinebutiker som har Facebooksidor där de marknadsför popuära cigarettmärken som Marlboro och Camel. På dessa sidor finns även länkar till köp av cigaretter.
Forskarna framhåller att det är bra att Facebook har tagit fram en policy för att begränsa marknadsföringen av tobak, men säger att Facebook måste göra mer för att komma åt problemet.
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-08-01
Tobaksrelaterat skräp är det vanligaste skräpet som hittas på gator och torg. I form av tomma förpackningar kan det bli...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-05-29
När tobak- och nikotinprodukter visas i olika medier blir bruket normaliserat och glamoriserat. Truth Initiative har för femte gången analyserat...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-08
Tobaksbolagen undergräver lagarna för tobaksreklam, flyger under tillsynsmyndigheternas radar och missbrukar de sociala medieplattformarnas regler. Allt för att marknadsföra cigaretter...