Hem / Omfattande marknadsföring av tobak på Facebook
Tobaksprodukter marknadsförs och säljs via obetalt innehåll på Facebook, trots att Facebook har en policy mot marknadsföring av tobak. Policyn förbjuder betalda tobaksannonser, men forskare från Stanford University School of Medicine har hittat omfattande marknadsföring via sponsrade Facebooksidor.
Studien är publicerad online av BMJ Tobacco Control. Forskarna fann och analyserade 108 företagssponsrade Facebooksidor för ledande märken av cigarrer, e-cigaretter, vattenpipstobak och rökfri tobak. På över hälften av dessa sidor hittade forskarna köp nu”-knappar eller andra metoder som tillåter Facebookanvändaren att köpa produkterna. Omkring två tredjedelar av sidorna innehöll reklamerbjudanden som kuponger och rabatter och på alla utom en av sidorna fanns det bilder av tobaksprodukterna. Trots Facebooks egna regler om åldersgränser och trots lagstiftning i olika länder hade färre än hälften av de analyserade sidorna någon strategi för att motverka besök av personer under 18 år.
När det gäller vanliga cigaretter såg forskarna att marknadsföringen på Facebook gick via onlinebutiker som har Facebooksidor där de marknadsför popuära cigarettmärken som Marlboro och Camel. På dessa sidor finns även länkar till köp av cigaretter.
Forskarna framhåller att det är bra att Facebook har tagit fram en policy för att begränsa marknadsföringen av tobak, men säger att Facebook måste göra mer för att komma åt problemet.
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...
2021-08-16
Philip Morris har beslutat att ta bort sin Mission Winnow-logotyp från Ferrari-bilar som tävlar i Formel 1 i EU med...