Hem / Ny skrift om tobaksindustrins arbetsmetoder
Nu presenterar Tankesmedjan Tobaksfakta en ny skrift där vi avslöjar tobaksindustrins dolda och öppna strategier för att kunna fortsätta att sälja tobak, trots kunskapen om att den dödar hälften av sina användare i förtid. Skriften heterDödligt inflytande – om tobaksindustrins sista strid.
Tobaksbolagen skiljer sig från alla andra tillverkare av konsumtionsvaror genom att deras produkter dödar hälften av användarna i förtid. Allt fler rapporter om de dödliga hälsoeffekterna har lett till att land efter land stiftar lagar och vidtar andra åtgärder för att minska tobaksbruket och förbättra folkhälsan. Sedan 2005 får de ansträngningarna stöd av WHOs ramkonvention för tobakskontroll, som 176 länder ratificerat fram till hösten 2012.
Trots att riskerna är så välkända och nära sex miljoner människor årligen dör i sjukdomar orsakade av tobaksrök satsar tobaksbolagen hänsynslöst väldiga resurser världen runt för att underminera Tobakskonventionen och stoppa, försvaga eller försena lagar som kan minska tobaksbruket. Tobaksindustrin säljer cigaretter för motsvarande 1 198 miljarder svenska kronor varje år. Deras enda intresse är att maximera vinsterna trots att de i ett halvt sekel känt till att deras produkter dödar miljontals människor. Det är tobaksbolagen som dödar, inte de människor som använder deras tobak.
De internationella tobaksbolagen har utvecklat en rad strategier för att försöka vidmakthålla det globala tobaksbruket. Tankesmedjan Tobaksfakta har producerat skriftenDödligt inflytande – om tobaksindustrins sista stridför att sprida kunskap om tobaksbolagens metoder. Skriften belyser hur tobak numera marknadsförs till konsumenterna och hur industrin går till väga för att hindra samhällsåtgärder mot tobaksbruket och samtidigt försöka förbättra sitt rykte. Skriften är ett exempel på den information om tobaksindustrins arbetsmetoder som Tobakskonventionens parter har förbundit sig att göra enligt artikel 12.
Här kan skriften beställas och laddas ned.
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...
2024-09-02
University of California San Fransisco (UCSF) har ett industriarkiv med dokument från tobaks- och e-cigarettindustrin som blivit offentliga i samband...
2024-08-27
Vill du veta mer om de största tobaksbolagen? Nu finns en ny artikel i Tobacco Tactics som sammanställer information om...
2024-08-26
The Bureau of Investigative Journalism avslöjar, med hjälp av en visselblåsare, hur Philip Morris finansierade forskning vid japanska universitet för...
2024-08-22
Resultat från en ny studie tyder på att tobaksföretaget Philip Morris International framgångsrikt har lyckats öka allmänhetens förtroende för sin...
2024-08-20
Världshälsoorganisationen (WHO) uttrycker stor oro över tobaksindustrins taktik att påverka vårdgivare genom medicinska utbildningsprogram.
2024-06-25
I ett intressant inslag på The Newsmakers Youtubekanal debatteras om e-cigaretter är ett hälsosammare alternativ till rökning. Deltar gör bland...