På senare år har det dykt upp så kallade ”tobaksfria” produkter på marknaden, till exempel e-cigaretter, där användaren andas in en förångad nikotinvätska, och det vita snuset, där tobaken har processats i flera steg, så att den har fått en ljus färg och det mesta av doft och smak av ursprungstobaken har försvunnit.

Produkterna innehåller oftast nikotin, men eftersom de är fria från tobaksbladen, kringgår de ännu så länge den svenska tobakslagstiftningens regler om till exempel marknadsföring. Detta vill nu A Non Smoking Generation uppmärksamma med kampanjen om den tobaksfria semlan, som presenteras med liknande formspråk som tobaksindustrin använder för de nya nikotinprodukterna.

”Kampanjen är en bluff, utformad för att belysa hur tobaksindustrin konsekvent och medvetet kringgår tobakslagen för att kunna locka barn in i beroende genom reklam, design och smaktillsatser”, skriver organisationen på sin hemsida.

Foto: Maj-Lis Koivisto

–Tobaksindustrin lurar barn in i beroende genom att kalla nya nikotinprodukter ”tobaksfria” och framställa dem som ofarliga. Nikotin är ett hälsofarligt gift som framställs av tobak och kan därmed inte vara tobaksfritt. För att belysa industrins oetiska metoder och tobakslagens kryphål har vi introducerat vår egen ”tobaksfria” produkt, som vi marknadsför med samma fula knep som tobaksindustrin gör för att locka unga, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Organisationen har till exempel tagit hjälp av influencers som Hanna Ardéhn, Pischa Strindstedt och Oscar Molander, som hjälper till att sprida kampanjen i sina kanaler.

För de som vill veta mer om nikotin, tobakens miljöpåverkan och få svar på vanliga frågor finns även en fördjupande informationsdel.

Tre krav

Kampanjen är en uppmaning till politikerna att prioritera barns rättigheter och organisationen vill att alla nikotinprodukter som inte är läkemedelsklassade ska omfattas av befintlig tobakslagstiftning, att det införs ett totalförbud mot all tobaksreklam, inklusive exponeringsförbud och neutrala paket, och att smaktillsatser förbjuds i alla icke läkemedelsklassade tobaksprodukter.

– Industrin vet att nästan alla tobaksbrukare börjar innan 20 års ålder och arbetar strategiskt för att säkra framtida kunder bland våra barn. Vi hoppas att kampanjen synliggör problemet och väcker opinion för en mer strikt reglering av nya nikotinprodukter, och att den kan motivera beslutsfattare att ta ansvar för barns hälsa och en hållbar värld – fri från tobak på riktigt, säger Helen Stjerna.

Läs mer på Nikotinsemlan och A Non Smoking Generations webbplats.

Läs också debattartikel av Helen Stjerna på Dagens samhälle den 24 februari.

 

Läs vidare