Konsumentverket har tittat på 10 slumpmässigt utvalda bolag som marknadsför snusliknande produkter, påsar som placeras under läppen men som inte innehåller tobak/nikotin och även e-cigarettsliknanden produkter: tobaks- och nikotinfria varor som kan användas för konsumtion av ånga via ett munstycke, eller beståndsdel av den produkten, inbegripet patron, en tank och anordning utan patron eller tank.

Granskningen gällde bolagens instagramkonton och hemsidor som publicerades senast 30 april 2024.  Man har tittat på produkternas utformning, användningsområde, färgsättning samt påståenden om produktens effekt.

Slutsatsen i granskningen är att man i många fall inte följer kraven i marknadsföringslagen. Enligt denna lag ska man ta hänsyn till grupper som är särskilt känsliga för en marknadsföring. I detta fall gäller det barn – och unga som riskerar att lockas att använda snus och e-cigaretter.

Detta kom fram i granskningen:

Utformning:
Av de granskade produkterna efterliknar majoriteten klassiska snusdosor och klassiska e-cigaretter som innehåller tobak och/eller nikotin, samtliga används antingen som en klassisk snusprodukt med prillor som ska läggas under läppen eller en klassisk e cigarett där man ska andas in ånga.

Utseende:
Av de granskade produkterna är en majoritet enfärgade eller i huvudsak enfärgade. I granskningen förekommer även produkter som har en färgglad utformning och som kompletteras med kontraster av starka färger, mönster och/eller figurer.

Smaksättning
I majoriteten av de granskade produkterna används olika smaksättningar. Exempel på sådana smaksättningar är smak av olika frukter, bär och sötsaker. I flera produkter används även mint som smaksättning.

Åldersgräns
En majoritet av bolagen/återförsäljarna har en åldersgräns på 18 år för att handla på deras webbplats. Enstaka bolag har 15 år som åldersgräns eller rekommendation om 15-årsgräns vid försäljning i butik.

Påstod effekt
Ett flertal bolag använder sig av olika påståenden om produktens effekt. Detta är särskilt vanligt om produkten innehåller exempelvis koffein, vitaminer och mineraler. Påståendena som anges om produkterna är främst kopplade till förbättrad hälsa och prestationsnivå.

Konsumentverkets slutsats är att marknadsföringen av produkterna som liknar snus och e-cigaretter riskerar att särskilt påverka barn och unga. Risken antas bli särskild hög om marknadsföringen på flera sätt riskerar sker på ett tvivelaktigt sätt, exempelvis att det talas om en hälsoeffekt så väl som att den är smaksatt på ett lockande sätt.

Enligt Konsumentverkets bedömning kan det inte anses vara förenligt med god marknadsföringssed att marknadsföra snus- och e-cigarettsliknande produkter på ett sätt som särskilt tilltalar barn och unga. Detta eftersom produkterna riskerar att bli en inkörsport till att snusa och vejpa vilket påverar barn och ungas sociala beteenden, livsstilar och attityder på ett negativt sätt.

Myndigheten tänker följa upp granskningen. Om bolag inte följer Konsumentverkets rekommendationer kan det övergå i tillsynsärenden riktade mot specifika bolag.

Läs vidare