Hem / Läs vårt debattinlägg om exponeringsförbud och kommande lagförslag!
Regeringen planerar att i december lägga fram en proposition om en ny lag ”om tobak och liknande produkter”. Vi förstår att det nu pågår ett intensivt arbete med att förbereda en proposition som får stöd av riksdagen och kan föra Sverige närmare målet Rökfritt Sverige 2025. Därför vill vi nu uttrycka vårt stöd för regeringens ansträngningar att ytterligare skärpa tobakslagen och särskilt lyfta fram hur viktigt det är att den kommande propositionen inkluderar ett exponeringsförbud för tobaksvaror och e-cigaretter. De senare är viktiga att ta med i lagen för att det inte ska uppstå kryphål i reklamförbudet.
Exponeringsförbud skyddar barn Exponering av tobaksprodukter på säljställen är – vid sidan av själva förpackningsutformningen – industrins främsta marknadsföringskanal.
Ett exponeringsförbud är därför en effektiv åtgärd för att skydda barn mot att börja använda tobak och underlätta för tobaksanvändare som försöker sluta.
Tobaksindustrin och dess allierade gör sitt yttersta för att motarbeta ett exponeringsförbud – politikerna måste ha modet att stå emot kortsiktiga vinstintressen och värna barnen.
Tobak utom synhåll Allt fler länder lagstiftar, med stöd av WHO:s tobakskonvention, om att tobaksprodukter inte får exponeras i butikerna där de säljs. Island, Norge och Finland hör till de länder som infört sådan lagstiftning. Tobaksvarorna finns att köpa för dem som frågar efter dem men förvaras utom synhåll för kunderna, till exempel i skåp eller lådor. Det finns heller inga skyltar, dekaler eller annat som gör reklam för tobak i affären.
Det är detta som kallas för exponeringsförbud för tobak och som forskningen visar har god effekt mot rökningen bland unga. År 2016 publicerade till exempel en forskargrupp i Nya Zeeland en metastudie om exponeringsförbud som visar att barn som frekvent ser tobaksvaror i butiker har 1,6 högre risk att testa rökning och 1,3 högre risk att börja röka regelbundet än dem som mer sällan utsätts för tobaksskyltning. Andra studier visar att exponeringsförbud också leder till färre återfall bland dem som försöker sluta röka.
Utredning föreslår exponeringsförbud I Sverige är ett exponeringsförbud aktuellt tack vare utredningen En översyn av tobakslagen som i sitt slutbetänkande föreslog att exponering av tobaksvaror på säljställen förbjuds. Utredningen refererade till WHO:s riktlinjer om att synlig tobak i butikerna i sig är reklam och ett effektivt sätt för tobaksbolagen att marknadsföra tobak. Även Kommissionen för jämlik hälsa rekommenderar i sitt slutbetänkande exponeringsförbud för tobak.
Rökningen skördar 12 000 liv varje år i Sverige. Rökningen bidrar också starkt till att hälsoklyftorna i vårt land växer. Ett exponeringsförbud kan bidra till att minska klyftorna, skydda våra barn och rädda tusentals liv. Det är dags nu.
Ewy Thörnqvist och Göran Boëthius, generalsekreterare respektive ordförande i Tobaksfakta – oberoende tankesmedja
Ovanstående debattartikel är även publicerad på Altinget.se
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...