Hem / Kina begränsar tobaksreklamen
Över en miljard människor i Kina röker själva och/eller är utsatta för passiv rökning. För att möta detta gigantiska folkhälsoproblem har Kinas parlament nu antagit nya lagar som starkt begränsar marknadsföringen av tobak.
Den nya reklamlagen i Kina har antagits av folkkongressen. Lagen förbjuder tobaksreklam i massmedier, på offentliga platser och på kollektiva färdmedel. Även indirekt tobaksreklam – där tobaksprodukter och deras varumärken används i reklam för andra typer av produkter och tjänster – förbjuds. Dock finns inget förbud mot tobaksreklam på försäljningsställen, något som kritisrats av bland andra världshälsoorganisationen WHO.
– Alla former av marknadsföring av tobak bör förbjudas. Det ingår i landets förpliktelser enligt den internationella tobakskonventionen som Kina ratificerade 2005, säger Angela Pratt, chef för organisationen Tobacco Free Initiative ´s Kinakontor, i ett pressuttalande.
Syftet med det nya reklamförbudet är att minska tobaksanvändningen i ett land där över 300 miljoner människor röker och ytterligare 740 miljoner är utsatta för passiv rökning. Även andra skärpningar av tobakslagarna diskuteras, men motståndet från Kinas statliga tobaksmonopol är starkt.
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...