Hem / Forskning visar: Marknadsföring ökar ungas rökning
Tobaksindustrin brukar ofta förneka att dess marknadsföring syftar till att locka till sig nya kunder bland unga människor som inte börjat använda tobak. Ändå verkar det rimligt att tro att marknadsföring av tobak påverkar attityderna just hos unga ickerökare och gör dem mer intresserade av att pröva att röka. Det var utgångspunkten för forskare i Kanada och England som nyligen lade fram kraftull bevisning för att ungdomars risk att börja röka tydligt ökar ju mer tobaksreklam de kommer i kontakt med.
Forskarna gjorde en grundlig genomgång av den tillgängliga forskningen om sambanden mellan marknadsföring av tobak och risken att unga börjar röka. De sökte igenom elva internationella forskningsdatabaser av hög kvalitet och fann sammanlagt 19 välgjorda studier som uppfyllde sökkriterierna. Studierna omfattade totalt över 29000 ungdomar som var högst 18 år och inte rökte när studien började. Ungdomarna följdes över tid och deras exponering för och /eller medvetenhet om tobaksreklam mättes på olika sätt. Exempelvis undersöktes hur många tobaksannonser i tidskrifter som ungdomarna sett och hur väl de kände igen cigarettmärkeslogotyper.
I 18 av de 19 studierna var det de ungdomar som sett mest tobaksreklam och/eller var mest medvetna om den som oftast började röka. Man kunde också se ett klart sk dos-respons-samband. Det betyder att de unga som mött mest tobaksreklam rökte mest och att det sedan fanns en fallande skala till de som sett minst reklam och rökte minst.
Här kan du läsa hela studien.
2024-08-01
Tobaksrelaterat skräp är det vanligaste skräpet som hittas på gator och torg. I form av tomma förpackningar kan det bli...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-05-29
När tobak- och nikotinprodukter visas i olika medier blir bruket normaliserat och glamoriserat. Truth Initiative har för femte gången analyserat...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-08
Tobaksbolagen undergräver lagarna för tobaksreklam, flyger under tillsynsmyndigheternas radar och missbrukar de sociala medieplattformarnas regler. Allt för att marknadsföra cigaretter...
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....