Hem / Faktapuffar / Tobakspolitik / Exponering och marknadsföring / Tips till politiker, tjänstemän inom folkhälsa, lärare och andra som arbetar tobaksrelaterat!
Den marknadsföring av tobak som i dag sker inne i butikerna får enligt nuvarande lag inte vara uppsökande eller uppmuntra till tobaksanvändning.
Vem som helst kan anmäla överträdelser till Konsumentverket. Ser du något som känns tveksamt i tex en butik, tveka inte att göra en anmälan!
Tillsynspersonal har en betydelsefull uppgift i att se till att lagstiftningen om tobaksreklam följs.
För att komma vidare med genomförandet exponeringsförbudet behövs att vi tillsammans fortsätter opinionsbilda och sprida kunskap!
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...