Hem / Exponering för tobak på sociala medier kopplat till tobaksbruk
Foto: Istock
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder tobak än icke-tittare, enligt en metaanalys av 29 studier.
Forskare från Keck School of Medicine vid University of Southern California analyserade data från 139 624 deltagare i en metaanalys av 29 studier. Studien är den första storskaliga som kopplar innehåll i sociala medier till tobaksanvändning skriver Scienmag.
Både aktivt engagemang med tobaksinnehåll – att lägga upp, gilla, kommentera, dela och söka efter material – och passivt engagemang – endast visning – associerades med livstidsanvändning av tobak, nyligt användande och mottaglighet för framtida användning. Personer som såg innehåll på två eller flera sociala medieplattformar hade ännu högre risk för användning eller mottaglighet för användning än de som såg tobaksrelaterat innehåll på bara en plattform.
Vetenskapsartikeln publicerades nyligen i Jama Pediatric.
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-05-29
När tobak- och nikotinprodukter visas i olika medier blir bruket normaliserat och glamoriserat. Truth Initiative har för femte gången analyserat...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-08
Tobaksbolagen undergräver lagarna för tobaksreklam, flyger under tillsynsmyndigheternas radar och missbrukar de sociala medieplattformarnas regler. Allt för att marknadsföra cigaretter...
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-20
Tobaksbolagen har i sin reklam genom tiderna kopplat ihop cigaretter med avslappning. Trots att nikotin i själva verket kan öka...